شما اینجا هستید: صفحه اصلی طرح کسب و کارزمان مناسب براي نوشتن طرح يك كسب و كار

زمان مناسب براي نوشتن طرح يك كسب و كار

زمان مناسب براي نوشتن طرح يك كسب و كار

منبع: دنياي اقتصاد

نويسنده: كارن كلين مترجم: بهناز‌ عطائيان

چکيده:

به گفته كارشناسان بهتر است هر چه زودتر طرح را بر روي كاغذ بياوريم‌. روشن كردن اهداف و مشخص كردن مسيري كه يك كسب و كار پايداري خود را تضمين كند، از اتلاف وقت و سرمايه موسسين جلوگيري مي‌كند‌.

زمان مناسب براي نوشتن طرح يك كسب و كار 

من فارغ‌التحصيل دانشگاه جورج تاون هستم و تصميم دارم يك شركت خدماتي كه مراقبت از افراد و خدمات تجاري و قانوني براي اشخاص و شركت‌ها را ارائه مي‌كند، تاسيس كنم‌. آيا براي تاسيس چنين شركتي نياز به پيش‌نويس رسمي‌طرح كسب و كار وجود دارد ؟ (ام‌.تي از واشنگتن)

كيلون جاستين رييس شركت ليندر BusinessPlanAdvise.com)‌:

در صورتي كه شما به دنبال يك سرمايه‌گذار يا قرض كردن سرمايه نيستيد يا ‌اينكه كسب و كار شما نيازي به گرفتن مجوز يا پروانه كار ندارد‌، ضرورتي هم براي نوشتن طرح ديده نمي‌شود‌. در حقيقت اگر شما تنها قصد داريد‌ايده كسب و كار خود را مورد آزمون قرار دهيد، با صرف‌نظر از نگارش طرح، چيز زيادي را از دست نخواهيد داد. اگر شما بتوانيد تعدادي مشتري جلب كنيد و بر اساس‌اين تجربه محدود‌، متوجه شويد كه‌اين كاري بالقوه موفق و لذت‌بخش است‌، مي‌توانيد روند توسعه‌اين كسب و كار را ارزيابي نماييد‌. اگر چنين تصميمي‌گرفتيد‌، شديدا توصيه مي‌كنم كه طرح كسب و كار خود را بر روي كاغذ بياوريد‌. ارزش آماده كردن يك طرح (هرچند ساده) كسب و كار‌اين است كه طي‌اين فرآيند‌، كارآفرينان با اصول اصلي كسب و كار مواجه خواهند شد و در غير‌اين صورت، ناديده گرفتن ‌اين اصول مي‌تواند منجر به عواقب ناخوشايندي شود. طرح كسب و كار به شما كمك مي‌كند تا به طور مثال رقابت موجود را ارزيابي كنيد و براي فروش كالاهاي خود يك طرح منحصر به فرد به دست آوريد‌. قسمت مالي طرح براي شما ‌اين امكان را فراهم مي‌كند كه پيش‌بيني‌هاي خود در مورد درآمد‌، هزينه و سود را تعيين كنيد. ‌اين پيش‌بيني‌ها به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد در‌ آينده به راحتي دريابيد كه آيا كسب و كار شما در مسير درستي قرار گرفته است و اگر چنين نيست در چه مواردي نياز به اصلاح دارد.

اين كار هر چند كه در ابتدا به نظر خسته كننده مي‌آيد، اما نتيجه‌اي رضايت بخش به همراه خواهد داشت.

طرح كوتاه

به گفته باربارا لوييس‌، رييس گروه مشاوره سنتوريون شركت لوس‌آنجلس كه به مشتريان خود در نوشتن طرح‌هاي كسب و كار كمك مي‌كند، طرح‌هاي كسب و كار در حجم و مفاد گوناگوني ارائه مي‌شود‌. در طرح‌هاي تفصيلي – اداري تعداد صفحات ممكن است از 50 صفحه تجاوز كند، اما شما مي‌توانيد يك طرح كوتاه كه تنها موارد اساسي را پوشش مي‌دهد، در 10 تا 15 صفحه بنويسيد.

تمرين تفكر در مورد بخش‌هاي مختلف طرح كسب و كار و نوشتن همه‌اينها ارزش زيادي دارد. در حقيقت‌اين تفكر ارزش مالي زيادي دارد، چرا كه باعث اطمينان كارآفرينان از قرار گرفتن در مسير درست مي‌شود.

«جو كال هون» تدوين گر‌، مولف و سخنران در زمينه كسب و كار‌ها در كانزاس آمريكا مي‌گويد: «شما به عنوان يك شركت خدماتي‌، به ويژه به شفافيت در بسط ماموريت و اهداف كسب و كار خود نياز داريد. شما با انجام كارهاي متفرقه‌، به طور مثال انجام كارهاي حقوقي در يك جا يا نوشتن قرارداد سمينارها در جايي ديگر ممكن است از مسير اصلي كاملا منحرف شويد‌. در شركت‌هاي خدماتي پريدن از شاخه‌اي به شاخه ديگر امري طبيعي است‌، به ويژه اگر پول خوبي نيز در ازاي آن دريافت شود‌. بنابراين اگر مرزهاي خود را مشخص نكنيد دچار ترديد مي‌شويد و روياهايتان بر باد خواهد رفت.

بخش مالي

مهم‌ترين بخش يك طرح كسب و كار‌، البته در كنار اهداف و رسالت آن‌، بخش مالي آن طرح است‌. «ديو اسكيبينسكي» رييس و سرپرست اجرايي شركت كوانتوم متد كه در زمينه تجارت‌اينترنتي و برند سازي در شهر گلندال- كاليف واقع شده است فعاليت مي‌كند، «درآمدزايي يك بحث است و كسب سود و در اختيار داشتن پول لازم براي تامين مالي يك كسب و كار، بحث ديگري است.» وي مي‌افزايد: «شما مي‌بايست اطمينان حاصل كنيد كه تمامي ‌هزينه‌ها شامل سرمايه اوليه‌، هزينه‌هاي جاري و هزينه‌هاي متفرقه مرتبط با فعاليتتان، به روشني مشخص شده‌اند‌. مدل مالي شما در تنظيم اهداف فروش و در نتيجه سنجش ميزان موفقيت‌تان كمك شاياني خواهد كرد‌. شما مي‌بايست ساختار قيمت و هزينه‌هايتان را به درستي بدانيد تا بتوانيد مشخص كنيد براي دستيابي به اهداف فروش و سود خود نياز به فروش چند واحد از توليدات خود (در‌اينجا خدمات ارائه شده از سوي شركت) داريد.»«كال هون» مولف كتاب «يك ساعت برنامه‌ريزي براي پيشرفت» مي‌گويد: براي شروع مي‌بايست به جلب تعدادي مشتري كه به اصطلاح «مشتريان لنگري» ناميده مي‌شوند اقدام كنيد‌. به‌اين صورت كه با عقد قرارداد با ‌اينگونه مشتريان در ازاي ارائه خدمات خود مبلغ ماهانه‌اي دريافت مي‌كنيد‌. سپس براي عقد قراردادهاي سالانه به آنها پيشنهاد تخفيف مي‌دهيد و بعد از آن در طول سال به دنبال يافتن خدمات سود آوري باشيد كه براي يك بار ارائه مي‌شوند و درصد سود بالاتري براي شما دارند.

منبع:www.brsinessweek.com