اسرار مشاوران كارياب
منبع: دنياي اقتصاد
نويسنده: هوتسا عسكري نسب
چکيده:
در حال حاضر، بيش از 14 ميليون آمريكايي بيكار هستند و ميليونها نفر براي يافتن شغل مناسب خود تلاش ميكنند.
كاريابي اسرار مشاوران كارياب
كاريابان برحسب نياز، با دادن سرپناه، غذا و آب به افراد محتاج كمك ميكنند. خلاصه تجربيات كاري (رزومه) بيعيب و نقص، انتخاب لباس مناسب در روز مصاحبه و توانايي پاسخگويي دقيق به دشوارترين سوالات در روز مصاحبه بين شما و شغل ايدهآلتان مانند مانعي عمل ميكند.اما هنگامي كه از ارسال رزومهكاريتان هفتهها و ماهها گذشت و هيچ تماس تلفني دراين رابطه دريافت نكرديد و به مصاحبهاي هم دعوت نشديد، زمان آن فرا رسيده كه به يك متخصص مراجعه كنيد. وظيفه مجريان يا مشاوران كاريابي، يافتن افراد مستعد براي مشاغل درجه يك است. مجريان كاريابي رابطان دنياي تجارت هستند و در حرفه خود مهارت كافي دارند.
مواردي جهت كمك گرفتن از كاريابان
مشاوران كاريابي به دنبال افراد متخصص هستند و به محض پيش آمدن فرصتهاي مناسب شغلي آنها را در جريان ميگذارند. افرادي كه تخصص خاصي ندارند، ميتوانند از فوت و فنهاي با ارزشي براي به دست آوردن مشاغل حرفهاي كمك بگيرند و آيندهشان را تامين كنند.«اسكيپ فريمن» مجري كاريابي ميگويد: «شركتها مسوول ايجاد شغل براي افراد بيكار نيستند، هدف شركتها كسب درآمد است. با در نظر گرفتناين نكته «فريمن» نويسنده كتاب «اسرار استخدام كاريابان: قوانين بازي استخدام تغيير كرده است» تاكيد ميكند كه پي بردن به انگيزه شركتها براي استخدام كارمندان دراين بازار كساد بسيار مهم است. شركتها به دو دليل كارمندان را استخدام ميكنند 1. كسب درآمدو 2. صرفهجويي يا پسانداز سرمايه. افرادي كه به دنبال كار هستند نيز بايد از عهده انجام چنين كارهايي برآيند. چگونه افراد از پس انجام چنين مسووليتهايي بر ميآيند ؟ با كمّيكردن تجربه كاري خود. «فريمن و «چارلي پولاچي» (مجري كاريابي كه در بخشهاي فناوري و فناوري پيشرفته مشغول به كار است) ميگويند، كمي كردن كار سبب ميشود كه در زمينه كاري خود بهترين انتخاب براي كاريابان باشيد. «فريمن» داستان شيميداني را تعريف ميكند كه شركتش به تازگي ورشكست شده بود. او معرفي نامه عالي از شركت داشت، اما اطلاعات ارائه شده اعداد و ارقاميرا نشان نميداد. بر اساس اطلاعات درج شده در معرفي نامه او محصولات جديدي را ارائه كرده بود اما اطلاعات واقعي و كمي در آن ذكر نشده بود. با مراجعه به شركت و كار برروي رزومهاش، ميتوانست ثابت كند كه محصول ارائه شده، 300 ميليون دلار به نفع شركت بوده و كالاهاي ديگر هم 1 ميليون دلار سود داشتهاند. «فريمن» ميگويد اين مطالب در لغات نميگنجند. اطلاعات قابل سنجش نشانگراين واقعيت است كه مبالغ پسانداز شده يا درآمد به دست آمده از توليد، توجه كاريابان و مديران استخداميرا به خود جلب كرده است.
عرضه و تقاضا
«پولاچي» كه شركتي با همين نام دارد ميگويد: «بيشتر مردم از سيستم كاريابي پويا اطلاع دقيقي ندارند. در بازار كار، با دو موضوع عرضه و تقاضا مواجه ميشويم. وقتي صحبت از تقاضا در بازار است، شركتها سعي در تكميل كادر اجرايي خود دارند از سوي ديگر، در زمينه عرضه، اكثر شركتهاي كاريابي بدون در نظر گرفتن مهارتهاي افراد به هر تقاضايي جواب مثبت ميدهند. افرادي كه به دنبال كار ميگردند بايد نظر كاريابان را قبول داشته باشند. در ابتدا كاريابان بايد از نوع تقاضاي شركت اطلاع پيدا كنند و زماني كه مطمئن شدند از پس تقاضاي كار بر ميآيند، كانديداي مورد نظر خود را معرفي كنند.همچنين بايد در نظر داشته باشيد كه كاريابان براي شركتها كار ميكنند و نه براي افرادي كه به دنبال كار هستند. اگر چه ممكن است، كاريابان كارمنداني را براي موقعيتهاي شغلي متفاوت انتخاب كرده و به شركتها معرفي كنند، اما از شركتهاي استخداميحقوق دريافت ميكنند. آنها نه تنها كانديداهاي واجد شرايط را معرفي ميكنند، بلكه بهترين افرادي كه از عهده انجام كار برميآيند را نيز پيشنهاد ميدهند.«فريمن» كه يك كارشناس كاريابي است خود را به جاي گزارشگر تحقيقاتي با قابليتهاي او ميگذارد تا اطلاعات و مشخصات دقيق افرادي كه به دنبال كار ميگردند را براي شركتهايي كه در جستوجوي فرد مناسبي هستند به دست آورد. سپس به دنبال چنين فردي ميگردد. «متيو روتنبرگ» مسوول سايت مشاغل TheLaddersميگويد: «هيچ شركت يا سازماني به دنبال فردي كه مناسب سمت خود نيست نميگردد.»
برنامهريزي داشته باشيد
«فريمن» ميگويد: «اكثر كانديداها خود مقصر هستند چون بر شغل مورد نظرشان تمركز ميكنند.» جلوي كامپيوتر مينشينند و به تمامي نامهها جواب ميدهند تا موفق شوند و به هدف مورد نظرشان برسند. و اما نصيحت كاريابان؟ سعي كنيد برنامهريزي داشته باشيد و در زمينه شغلي مورد نظر خود بيشتر جستوجو كرده و با مديراني ارتباط برقرار كنيد كه مايليد با آنها همكاري داشته باشيد. «فريمن» ميگويد: افرادي كه به دنبال كار هستند با برنامهريزي قبلي در هر سطحي ممكن است در مصاحبهاي شركت كنند.
مرحله اول: ارزش كاري را كه قصد انجام دادنش را داريد مشخص كنيد. چگونه ميتوانيد براي يك شركت درآمدزايي يا پسانداز داشته باشيد؟
مرحله دوم: شركتها به دنبال افرادي هستند كه به خوبي از عهده انجام كار برميآيند. شركتها، وزارتخانهها و موقعيتهاي شغلي را بررسي كنيد كه ارزش كار شما را درك كرده و به شما كمك خواهند كرد تا با تشخيص نوع تقاضا، براي آينده خود برنامهريزي كنيد.
مرحله سوم: براي يافتن افراد در شركتهاي مورد نظر از شبكههايي همانند شبكههاي ZoomInfoو LinkedInاستفاده كنيد. با آنها تماس بگيريد و خودتان را معرفي كنيد و طي گفتوگو با آنها، اطلاعاتي در مورد فرهنگ شركت به دست آوريد.
مرحله چهارم: مطلبي را تهيه كرده و با پست سفارشي ارسال كنيد. اين مدرك بهتر است شامل ارائه نكات و ذكر دلايل از فعاليتهايي باشد كه ميخواهيد براي شركت انجام دهيد.
فريمن همچنين ميگويد: افزودن ضميمه به صفحه اصلي، موجب افزايش تعداد خوانندگان تا 75 درصد ميشود و بهتر است ضميمه شامل تاريخ و زمان براي پيگيري كردن باشد.
مرحله پنجم: جهت پيگيري در زمان تعيين شده تماس بگيريد.
مرحله ششم: هفتهاي يك بار به مدت سه ماه، لينك خبري يا اطلاعات مهم و جالبي را براي مديران مورد نظر ارسال كنيد. اين كار باعث ميشود كه نام شما در خاطر آنها بماند.
اين شش گام خلاصه رئوس مطالبي است كه «فريمن» به منظور كشاندن كانديداهاي واجد شرايط به صندلي مصاحبه پيشنهاد داده است. در طول مصاحبه اين هنر شما است كه با مديران استخدامي ارتباط برقرار كنيد واين حس را القا كنيد كه علاقهمند به اين كار هستيد و به خوبي از عهده انجام آن بر ميآييد و از نظر فرهنگي هم فرد مناسبي براي اين موقعيت شغلي هستيد.
منبع: Forbes