شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهراه‌هاي پول درآوردن براي نوجوانان

راه‌هاي پول درآوردن براي نوجوانان

راه‌هاي پول درآوردن براي نوجوانان

منبع:   دنياي اقتصاد

نويسنده: جيمي برسي، جك اچ، پندي

مترجم: دومان بهرامي راد

بسياري از كالاها گران و كمياب هستند، اما پول همه جا پيدا مي‌شود. راه‌هاي زيادي براي يك نوجوان وجود دارد تا پول در بياورد. فقط بايد به سختي كار كند و پشتكار داشته باشد. تلاش عاقلانه حتما جواب مي‌دهد.

 من در زير به شما پيشنهادهايي را ارائه مي‌دهم تا بتوانيد بدون اين كه به درس‌هايتان لطمه بخورد كار كنيد و درآمد كسب كنيد:

1. وظايفي را بر عهده بگيريد و بابتشان پول بگيريد.

2. اگر در ورزش مستعد هستيد با دوستانتان در تورنمنت‌هاي ورزشي شركت كنيد. متاسفانه مسابقات فوتبال ايده خوبي نيست؛ اما اگر در تنيس جدي هستيد مي‌توانيد در تورنمنت‌هاي تنيس ثبت نام كنيد و هر بار كه مرحله‌اي را با موفقيت پشت سر مي‌گذاريد مبلغي را دريافت كنيد. شنا يا اسنوكر هم ايده خوبي است. اگر مي‌خواهيد بيشتر لذت ببريد با دوستانتان به اين تورنمنت‌ها برويد.

3. كارهاي خانه را انجام دهيد و بابتش از والدينتان پول دريافت كنيد. سعي كنيد كارهايي را انجام دهيد كه اصولا براي انجامشان به افراد حرفه‌اي مراجعه مي‌شود. با والديتان ارزان‌تر حساب كنيد تا اين قبيل كارها را به شما بسپارند. مي‌توانيد خانه را تميز كنيد يا ظرف‌ها و لباس‌ها را بشوييد. اما به ياد داشته باشيد كه اگر اين كارها را درست انجام ندهيد والدينتان پشيمان مي‌شوند. سعي كنيد با آن‌ها صحبت كرده و نظرشان را به اين طرح جلب كنيد.

4. چمن‌هاي خانه‌هاي همسايه را كوتاه كنيد. اين كار سختي است و مجبوريد روزهاي تعطيل‌تان را وقف كار كنيد؛ اما پول خوبي به دست مي‌آوريد. سعي كنيد مراقب باشيد كه ابزار كار را سالم تحويل بدهيد.

شما همچنين مي‌توانيد براي خودتان كار كنيد.

5. مي‌توانيد چند نفر را براي خودتان استخدام كنيد. مي‌توانيد دوستانتان را براي كوتاه كردن چمن‌ها استخدام كنيد. يا در مدرسه جشني برگزار كنيد تا بهترين دانش آموزان را در زمينه‌هاي مختلف معرفي كنيد. مي‌توانيد براي اين جشن وروديه تعيين كنيد يا بليت بفروشيد.

6. بگذاريد پول برايتان كار كند. يعني از آن استفاده كنيد تا پول بيشتري به دست بياوريد. پول توجيبي ماهانه خود را پس‌انداز كنيد. به ياد داشته باشيد كه پس‌انداز كردن هر چه قدر هم كه كوچك باشد موثر است. قلك خود را جايي بگذاريد كه جلوي چشمتان باشد. اين باعث مي‌شود كه هر وقت نگاهتان به قلكتان مي‌افتد پولي داخل آن بياندازيد. پول خردهايي كه جمع شده را به بانك ببريد تا آن‌ها را بدون پرداخت كارمزد به اسكناس تبديل كنيد.

7. براي جمع‌آوري زباله‌ها پول دريافت كنيد. مثلا هر بار ده دلار بخواهيد. اگر كار شما خوب باشد مي‌توانيد تا مدت‌ها از اين راه پول خوبي به دست آوريد. مي‌توانيد براي پيدا كردن شغل مناسب در روزنامه محلي آگهي دهيد.

8. برف پارو كنيد. براي هر خانه متوسط 10 تا 20 دلار دريافت كنيد يا مثلا هفته‌اي 30 دلار بگيريد تا برف‌هاي يك خانه را پارو كنيد. هر بار كه برف مي‌آيد اين كار را بكنيد. اگر كارتان خوب باشد حتي مي‌توانيد دستمزدتان را پيش از انجام كار دريافت كنيد.

9. مي‌توانيد آگهي‌هاي شركت‌ها را برايشان توزيع كنيد.

10. مي‌توانيد در مدرسه يا اتوبوس دستفروشي كنيد. آدامس، نوشابه، شكلات و ديگر خوراكي‌ها هميشه خواهان دارند. مثلا اگر يك دونات 20 سنتي را 60 سنت بفروشيد مي‌توانيد با پول آن دو دونات ديگر بخريد و به فروش برسانيد.

11. فقط به افراد مورد اعتمادتان قرض بدهيد. حقيقت اين است كه اين كه كسي دوست شماست به اين معني نيست كه فرد مورد اعتمادي است. گاهي قرض دادن به دوستان قمار كردن است.

مي‌توانيد كار مورد نظرتان را آگهي كنيد. به ياد داشته باشيد كه بايد در آگهي خود قيمت هر خدمتي كه ارائه مي‌دهيد را ذكر كنيد. اگر مي‌توانيد كالايي توليد كنيد و 10 تا 20 درصد گرا‌ن‌تر از هزينه توليد، محصول خود را به فروش برسانيد. فقط به فكر پول درآوردن نباشيد. به اطراف خود دقت كنيد و ببينيد كسب‌و‌كارها چگونه كارگران خود را سازماندهي مي‌كنند. افراد ثروتمند صاحب كسب‌و‌كار خود هستند. اين افراد دانش پول در آوردن را دارند. خوب لباس بپوشيد. اين باعث مي‌شود كه مسووليت‌پذيرتر به نظر بياييد.

افكار خود را منظم كنيد و يك برنامه ساده براي پول در آوردن داشته باشيد. كار زياد مي‌تواند شما را بيش از حد خسته كند و براي بدن در حال رشد شما خوب نباشد. گاهي مي‌توانيد در يك كمپ تابستاني كار پيدا كنيد. اين كار مفيد است چون با درس‌هايتان تداخل پيدا نمي‌كند. ضمنا مي‌توانيد كارهاي آنلاين پيدا كنيد. براي يافتن اين مشاغل بايد در اينترنت جست‌وجو كنيد.

زماني كه در مدرسه كسب و كار راه مي‌اندازيد قيمت‌ها را بالا نبريد. اگر بتوانيد يك آدامس 40 سنتي را 55 سنت بفروشيد هم كمي سود به دست مي‌آوريد هم مشتريانتان را حفظ مي‌كنيد. اجناس قديمي خود را بفروشيد. اجناسي مانند اسباب بازي، كفش يا لباس‌هايتان را به فروش بگذاريد تا مشتري پيدا كنيد.

فراموش نكنيد كه آگهي‌هاي خود را در صندوق پستي نياندازيد زيرا در برخي از نقاط اين كار غير قانوني است. مي‌توانيد آگهي‌هاي خود را روي در يا روي صندوق پستي بچسبانيد يا در صندوق‌هاي مخصوص روزنامه بياندازيد. ضمنا در مدرسه قوانين را رعايت كنيد. مثلا اگر آدامس جويدن ممنوع است بهتر است آدامس نفروشيد. هميشه قوانين را در نظر بگيريد.

هنگام فروش اجناس خود از پدر و مادرتان اجازه بگيريد. ضمنا قبل از فروش ارزش واقعي كالا را در نظر بگيريد.

فراموش نكنيد كه به عنوان يك نوجوان اولويت با تحصيل است. درس و مشق را فداي پول درآوردن نكنيد. پول داشتن خوب است، اما بايد درس بخوانيد تا در آينده بتوانيد ثروتمند شويد. اما مطمئن شويد كه كار خود را به بهترين نحو انجام مي‌دهيد تا مشتري‌هاي خود را از دست ندهيد.

باز هم تاكيد مي‌كنم كه پول قرض دادن مي‌تواند دوستي‌ها را نابود كند.