شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهلارن مرسیر، مدیر کسب‌وکار جهانی شرکت یوروفراگرانس

لارن مرسیر، مدیر کسب‌وکار جهانی شرکت یوروفراگرانس

لارن مرسیر، مدیر کسب‌وکار جهانی شرکت یوروفراگرانس

روزنامه دنیای اقتصاد

 

اتنیا به‌عنوان یک شرکت متوسط که در کیفیت و خلاقیت تخصص دارد، باید در حوزه‌ای برتری یابد که دیگر غول‌های این صنعت از آن غافل شده‌اند. فعالیت من در حوزه عطر است که برخی پیچیدگی‌هایی که اتنیا با آن روبه‌رو است را دارد. به‌عنوان مثال، عطرهایی که ما تولید می‌کنیم حدود 1000 ماده اولیه دارد که باید آنها را در هر یک از کارگاه‌های تولیدی‌مان ذخیره کنیم. عملکرد غیرقابل پیش‌بینی بازار و زنجیره تامین طولانی نیز فاکتورهای دیگری هستند. شاید بیشترین شباهت کار ما با اتنیا این است که عامل انسانی همواره در هر مرحله از توسعه خلاقانه وجود دارد.واضح است که مورد اتنیا را می‌توان داستانی از فرصت‌های فروش از دست رفته دانست. این داستان توصیه‌ای را تجویز می‌کند مبنی بر اینکه چگونه باید زنجیره تامین را ارتقا و فروش را گسترش داد، حتی اگر با ریسک تضعیف شدن تنوع کیفیت محصول مواجه شویم. در هر کسب‌وکاری رایج است که بین سود و کیفیت بهینه‌سازی‌هایی انجام شود.

 

اما مساله چاپ سه‌بعدی یک دینامیک کاملا متفاوت دیگر را مطرح می‌کند و فقط می‌توانم بگویم که اتنیا نباید این فرصت را نادیده بگیرد. وقتی پای نوآوری‌های متحول‌کننده در صنعت به میان می‌آید، اصلا نباید از خودراضی بود. دنیای کسب‌وکار مملو از نمونه‌هایی (مثل شرکت نوکیا) است که تقریبا ناپدید شده‌اند یا چون نتوانسته‌اند واکنش سریعی به تغییرات داشته باشند، منزوی شده‌اند. من تردید اتنیا را کاملا درک می‌کنم. چاپ سه‌بعدی یک تکنولوژی تولیدی ویرانگر است و گزینه‌های دیگر هم کاملا با آنچه اتنیا می‌خواهد تولید کند همخوانی ندارند. تکنولوژی چاپ سه‌بعدی در آینده نزدیک نهایتا برای تولید مدل‌های عینک‌ بسیار ساده‌ای که اتنیا تبحر خاصی در آن دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای من مشخص نیست آیا چاپ سه‌بعدی برای تولید انبوه به‌صرفه خواهد بود یا نه. اینها همه نگرانی‌های بجایی در فرآیند تصمیم‌گیری هستند.

البته همه‌گیر شدن تکنولوژی چاپ سه‌بعدی یک امر ناگزیر است. همه ما شاهد بوده‌ایم که زمان لازم برای تولید انبوه یک محصول و ورود آن به بازار هر روز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. کمتر از زمانی که هر کسی فکر می‌کند، چاپ سه‌بعدی به کمک شرکت‌ها در فرآیند طراحی و نمونه‌سازی خواهد آمد. درحالی‌که چاپ سه‌بعدی ممکن است به‌طور کامل جایگزین ابزارهای تولید متداول نشود، اما بدون شک همزیستی جدی با آنها خواهد داشت. شرکت من هم مثل اتنیا یک شرکت متوسط است و ما می‌دانیم در شرکت‌هایی با این اندازه باید سخت‌تر کار کنیم و عملکرد بهتر و سریع‌تری نسبت به رهبران صنعت داشته باشیم. از نظر من، انتخاب واقعی پیش روی اتنیا یک انتخاب استراتژیک است؛ اینکه آیا می‌خواهد جزو اولین‌های استفاده‌کننده از یک نوآوری باشد یا یک دنبال‌کننده باشد. به محض اینکه این تصمیم مشخص شد، اتنیا باید منابع خود را برای توسعه چاپ سه‌بعدی برای تولید محصولات باکیفیت بسیج کند.