شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهآتش خلاقیت را دوباره شعله‌ور کنید

آتش خلاقیت را دوباره شعله‌ور کنید

راهنمای کسب‌وکار

آتش خلاقیت را دوباره شعله‌ور کنید

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۷۲۹ 

نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

 

پرستون عزیز

 

روزهای اول کار خود را به یاد می‌آورم؛ زمانی که به‌عنوان نوازنده موسیقی مراسم ازدواج مشغول به کار شدم. در آن دوران، بسیار خلاق بودم و هر روز، ایده‌ای جدید به ذهن من می‌رسید. هنوز هم مشتاق نواختن موسیقی و رونق بخشیدن به مراسم ازدواج دیگران هستم اما دیگر خلاقیت و الهامی را که در من وجود داشت، احساس نمی‌کنم. در آخرین اجرای خود،‌ به قدری از این موضوع ناراحت بودم که قصد داشتم همه چیز را کنار بگذارم. چه کاری می‌توانم بکنم که باز هم روحیه خلاقیت در من ایجاد شود و بتوانم بیش از پیش ایده‌های جدید را در ذهن خود بپرورانم؟

 

با احترام

 

 

به دنبال روشن کردن آتش درون

 

 

روشن‌کننده آتش عزیز،

 

خلاقیت و الهام گرفتن مانند فصل‌های سال است. ما هم نیاز به زمستان داریم؛ زمانی که هوا سرد باشد و رشد ما متوقف شود. این رخوت و دوران سکون باعث می‌شود که در نهایت بهار فرا برسد و خلاقیت ما فوران کند. زمانی که خود را در تاریکی مشاهده می‌کنیم، باید بیاموزیم که مثبت اندیشیده و آماده یادگیری چیزهای جدید باشیم. در این دوران باید ایمان داشته باشیم که اوضاع کساد کنونی، بخشی از چرخه خلاقیت ما است. با وجود آنکه خلاقیت و الهام گرفتن از محیط اطراف، همیشه و در زمان خواست ما ظهور نمی‌کند، این موهبت‌ها را می‌توانید با باز نگه داشتن ذهن خود و پذیرا بودن ایده‌های جدید، به زندگی خود دعوت کنید. یکی از راه‌ها برای باز نگه داشتن این در آن است که حتی در زمان کسادی و خشکسالی خلاقیت به فعالیت‌های خود و تلاش‌هایتان ادامه دهید. من برای این منظور، یک جمله را به خاطر سپرده و آن را الگوی زندگی خود قرار داده‌ام: «سختی را به جان بخرید و به تلاش ادامه دهید.» کار کردن در آن شرایط بدون احساسات، آن چیزی است که در نهایت منجر به شکوفا شدن خلاقیت می‌شود.

 

«برایان اینو»، کسی است که الهام‌بخش من در زندگی کاری‌ام است. این موسیقیدان فوق‌العاده بریتانیایی که به‌عنوان تهیه‌کننده، هنرمند هنرهای بصری، نویسنده کتاب و فعال سیاسی هم مشغول به کار است، همواره خلاق بوده و مرا هم برای خلاق بودن ترغیب کرده است. او علاوه بر آنکه آهنگ‌های خود را می‌سازد و ضبط می‌کند، به ضبط کردن و تنظیم آهنگ‌های بسیاری از خواننده‌ها و گروه‌های معروف موسیقی در غرب کمک می‌کند. این وضعیت در حالی است که چند اپلیکیشن موبایل هم تاکنون طراحی کرده که با کمک آنها هر فردی می‌تواند به ضبط موسیقی و تدوین آن اقدام کند. او به قدری در کار خود خلاق و شگفت‌انگیز است که گاهی ممکن است به این موضوع فکر کنید که چنین فردی، هیچ‌گاه خالی از انگیزه و خلاقیت نبوده است. اما این موضوع حقیقت ندارد و او هم مانند هر انسان دیگری، دوران رخوت را تجربه کرده است. اینو در این باره می‌گوید: «رمز موفقیت کاری آن نیست که همواره شگفت‌انگیز باشید و کارهای بزرگی انجام دهید، بلکه رمز موفقیت آن است که همیشه آماده باشید تا در زمان توانایی، خود را نشان دهید. هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که من امروز هیچ ایده‌ای ندارم، پس می‌نشینم و وقتم را صرف کارهای بیهوده و عیش و نوش می‌کنم.

 

دلیل ادامه دادن به کار آن است که یک ندای ذهنی مشخص بسازیم؛ مانند کسی که درباره ندای بدن خود سخن می‌گویند.» این موسیقی‌دان و تهیه‌کننده بریتانیایی، انسان‌ها را تشویق می‌کند که به کارهای خود ادامه دهند و از هنر خود استفاده کنند. به این صورت است که می‌توانند در زمان خالی از خلاقیت هم موفق باشند. یکی دیگر از راه‌ها برای باز نگه داشتن در خلاقیت و الهام گرفتن آن است که محرک‌های بیشتری را از دنیای پیرامونمان به خود هدیه دهیم. موضوعی که همواره به مخاطبانم پیشنهاد می‌کنم، استفاده از ایده «جولیا کامرون» است. این نویسنده می‌گوید که یک روز را به‌عنوان «قرار هنری» نامگذاری کنید و در آن به گردش و فعالیت‌های هنرمندانه بپردازید. دست خود را بگیرید و به سینما بروید، از گالری‌های هنری دیدن کنید و به موزه‌ها سر بزنید. در نهایت خواهید دید که خلاقیت شما شکوفا خواهد شد. من هم زمانی که خالی از خلاقیت و الهام می‌شوم به انجام این گشت و گذارها در محیط‌های هنری می‌پردازم. یکی از قرارهای هنری مورد علاقه من، تماشای فیلم‌های بزرگ، پرسروصدا و دیوانه‌وار علمی-تخیلی است. با توجه به آنکه مشغول فعالیت به‌عنوان طراح مراسم ازدواج هستم، شاید این موضوع به ذهن شما برسد که تماشای یک فیلم علمی-تخیلی چه ایده‌ای می‌تواند برای طراحی یک مراسم ازدواج رومانتیک به من بدهد، اما من واقعا عاشق این دست از فیلم‌ها هستم! یکی از مواردی که در این فیلم‌ها مرا شیفته خود می‌کند، نحوه خلق جهانی کامل توسط فیلم‌ساز است که حتی وجود خارجی ندارد؛ با این حال، به شدت کامل، واقعی و زیبا ساخته می‌شود. این نحوه کار، ایده‌های زیادی به من می‌دهد و روح خلاقیت را در من شکوفا می‌کند.

 

یک بار، یک مراسم ازدواج را در کاخی برگزار کردیم که به بزرگی یک زمین فوتبال بود. این کاخ، یک گنبد بزرگ هم داشت و من به این فکر افتادم که داخل این گنبد، یک آسمان شبانه زیبا اجرا کنم. موضوع دیگری که به ذهنم رسید، طراحی و اجرای سیاره‌ها و ستاره‌هایی بوده که نتوان آنها را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد. ما بهشت زمینی خود را ساختیم و بسیار هم مورد استقبال مردم قرار گرفت. آن شب را فراموش نمی‌کنم که همه از رصد کردن آسمان مصنوعی ما به وجد آمده بودند. با این حال، اطمینان دارم که بدون تماشای فیلم‌های «جنگ ستارگان» و «آواتار»، این ایده به ذهن من نمی‌رسید. قرارهای هنری خود را جدی بگیرید.