نکات کلیدی در تصمیم گیری
تهیه و تنظیم:لیلا دهقان
1. کارولین اسمارت از زمره صاحبنظرانی است که در مورد روابط میان متغییر ها و چگونگی تصمیم گیری در شرایط بحرانی مدلی ارائه کرده است .
2. به نظر کارولین اسمارت کیفیت تصمیم گیری با چهار نوع خطا در تصمیم گیری رابطه معکوس دارد :
• به اشتباه راه حل صحیح را نپذیرفته آن را رد می نماییم.
• به اشتباه راه حل غلطی را به جای راه حل صحیح بپذیریم .
• مسئله غلطی را حل کنیم .
• مسئله صحیحی را صحیح حل نماییم ولی موقعی که دیگر دیر شده و کار از کار گدشته است .
3. در مدل کیفیت تصمیم گیری تابع سه عامل است :کیفیت اطلاعاتی که وارد فرایند تصمیم گیری می شوند .بیان صحیح و روشن هدف.قوت درک و توان ذهنی وشعوری تصمیم گیرنده .
4. کیفیت اطلاعاتی که وارد فرایند تصمیم گیری می شوند خود به دو عامل بستگی دارد :
• سیستم بتواند به اسانی و با کارایی از عهده دریافت و جذب اطلاعات ورودی به سیستم براید .
• هیچ گونه مانع در کانال های ارتباطی وجود نداشته باشد و اطلاعات دریافت شده بتواند به سهولت منتقل شوند .
5. هر چه فصله فیزیکی وروانی میان واحد های مختلف سیستم بیشتر باشد احتمال پارازیت بیشتر خواهد بود .
6. حجم سنگین اطلاعات ورودی به سیستم موجب بروز عوارض و مشکلات زیادی خواهد شد:
• از انجایی که سیستم قادر به جذب و پردازش تمامی اطلاعات ورودی نخواهد بود ناگزیرباید فقط به بخش هایی از اطلاعات دریافتی را انتخاب و مورد توجه قرار گیرد
• .ان قسمت از اطلاعاتی که سازمان فرصت و امکان استفاده از آنها را نیافته است باید نگهداری و به حافظه سپرده شود .سنگینی بار اطلاعاتی موجب تاخیر و معطلی زیاد می شود و سبب از کارافتادگی مجاری ارتباطی می شود .
7. توانایی به بیان صحیح لهداف و توان ارزیابی صحیح نتایج و عواقب حاصله از اتخاذ یک تصمیم تابع دو عامل قرار گرفته است :
• قوه درک و توان ذهنی و شعوری تصمیم گیرنده
• بدی و کیفیت پایین تصمیم گیری گروهی
8. منظور از قوه درک و توان ذهنی و شعوری توانایی تصمیم گیرنده در تعبیر و تفسیر اطلاعات یافتن راه حلهای ابداعی و ابتکاری ارزیابی انها و انتخاب یکی از میان دیگران است .
9. دوعامل منفی سناخته شده که قوت درک وتوان ذهنی تصمیم گیرنده را محدود می کند :
• کیفیت پایین تصمیماتی که گروه تصمیم گیری به دلیل وجود و حالت یکفکری اتخاذ می شود .
• فشارهای روحی ناشی از اضطراب نگرانی که تصمیم گیرنده در معرض ان قرار دارد .
10. اجرای تصمیم به دو عامل بستگی دارد :
• فاصله موجود میان کسانی که تصمیم می گیرند و کسانی که موظف به اجرای این تصمیمات می شوند .
• توانایی واحد های مختلف سازمان به تغییر روش و هماهنگ کردن خود با شرایط و مقتضیات جدید در سازمان که میزان این توانایی رابطه معکوس با میزان انعطاف پذیری دستورها و مقررات در سازمان دارد .
11. حالاتی که در شرایط اضطراری به وجود می اید :
• انسان دچار گیجی و ابهام می شود .
• اطلاعات تحریف می شود .
• تصمیم گیری گروهی دچار نابسامانی می شود .
• اجبار به اطاعت و پیروی از دستورات از پیش تعیین شده .
• غافلگیری و در نتیجه عدم امادگی برای تصمیم گیری
12. اصطلاحا تصمیم گیری در سازمان منقبض است یعنی از تعدادافراد تصمیم گیرنده کاسته می شود .
13. تصمیم گیرنده ای که تحت فشار روحی زیاد قرار دارد توجهش بیشتر معطوف به مسایل مقطعی و کوتاه مدت می شود واز نظر گرفتن عواقب و نتایج دراز مدت غافل می شود
14. فشاز روحی باعث می شود که فکر بسته شود .
15. در شرایط بحرانی اطلاعات تحریف می شوند :
• اختلال در سیستم پردازش
• جا و مکان تصمیم گیرنده
16. درشرایط بحرانی اطلاعات بیشتری باید توسط نفرات کمتری رسیدگی و ارزیابی شود .
17. در دو حالت تصمیم گیرنده مجبور می شود که از مجاری ارتباطی کمتر و کوتاه تری استفاده نماید :
• حجم زیاد و بار سنگین اطلاعات ورودی به سازمان
• لزوم پاسخگویی و عکس العمل سریع در مقابل مسائل
18. مکان تصمیم گیرنده در سلسله مراتب می تواند هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دارای اثرات سوئی به روی اطلاعات باشند .
19. فقر اطلاعاتی یعنی محروم ماندن از دریافت اطلاعات .
20. در زمان بحران معمولا تصمیم گیری منحصر به افرادی می شود که در عالیترین مرتبه سازمان قرار گرفته اند و مورد اعتماد شخصی ریاست سازمان می باشد .در این حالت واحد متمرکز ی در سامان پدید می اید که به احتمال قوی متشکل از افرادی یکجور و متجانس هستند .
21. وجود پدیده یک فکری در گروه ناشی از وجود مسئله ای است که منشا و مبدائی کاملا متفاوت از سایر مسایل در سازمان دارد زیرا این مشکلی است که ریشه نه درفرد دارد و نه در سازمان .
22. یکی از علل و عوامل بسیار مهم در قضاوت ضعیف دانست گروه های منسجم است .
23. شدت اثر گذاری بحران بر روی سازمان بستگی به میزان پیش بینی و تدارکاتی دارد که سازمان برای رویارویی با بحران نموده است و همچنین بستگی به تغییر و تحولاتی خواهد داشت که باید برای غلبه در بحران در سازمان بوجود اورد ..
24. در شرایط اضطراری تصمیم گیری دقیق و سریع ضروری و حیاتی است .
25. مشکلات اجرای تصمیم می تواند ناشی از عوامل زیر باشد :
• واحد های مامور اجرای تصمیم انگیزه کافی برای انجام تصمیم ابلاغ شده را ندارد
• موانع وپارازیت های موجود در مجاری ارتباطی و همچنین روش کار و تکنیک های عملیاتی خشک و انعطاف پذیر .
• واحد های اجرایی دستور های دریافت شده برای اجرای تصمیم را نمی فهمند .
26. توصیه ها و دستور هایی برای رویارویی و دفع بحران :
• بایداز رسیدن به یک توافق زود رس و بی موقع در تصمیم گیری جلوگیری کرد .
• باید از تحریف اطلاعاتجلوگیری کرد .
• باید از تصمیم گیری غلط در گروه جلوگیری کرد .
• باید انعطاف پذیری بیشتر در دستورها بوجود اورد.
• باید برای تصمیم گیری آمادگی داشت .
• باید مانع از شکست در اجرای تصمیم شد.