شما اینجا هستید: صفحه اصلی بازاریابی اینترنتی خصوصیات مدیر موفق سایت

خصوصیات مدیر موفق سایت

 خصوصیات مدیر موفق سایت

نويسنده(ها): بهروز نوعی پور

منبع: مدیر سبز

اشاره: غالبا تصور میشود كه یك سایت خوب و موفق قائم به ذات خودش است. یعنی مجموعه اطلاعات و سیستم نرمافزاري سايت باعث موفقیت آن شده است. اطلاعات خوب و سیستم نرمافزاری كارآمد صد البته در موفقیت یك سایت تاثیر بهسزایی دارند اما آنچه كه فراتر از همه این عوامل عمل میكند و معمولا مورد غفلت واقع میشود ((عامل انسانی)) است.

 

 

غالبا تصور میشود كه یك سایت خوب و موفق قائم به ذات خودش است. یعنی مجموعه اطلاعات و سیستم نرمافزاري سايت است باعث موفقیت آن شده است. اطلاعات خوب و سیستم نرمافزاری كارآمد صد البته در موفقیت یك سایت تاثیر بهسزایی دارند اما آنچه كه فراتر از همه این عوامل عمل میكند و معمولا مورد غفلت واقع میشود ((عامل انسانی)) است. ماهیت دیجیتالی و كامپیوتری مفهومی به نام سایت ممكن است ما را گمراه كند و تصور كنیم بدون درنظر گرفتن عامل انسان و صرفا با تكیه بر مطالب خوب و نرمافزار خوب میتوان سایت موفقی داشت. تحقیقات نشان میدهد مهمترین عامل موفقیت یك سایت وب، آگاهی و عملكرد فردی است كه آن را مدیریت میكند. یك راننده ناشی ممكن است یك خودرو بیام و آخرین مدل را به دیوار بكوبد و متوقف شود، اما یك راننده ماهر میتواند مسافرانش را با یك خودرو قدیمی زوار در رفته، صحیح و سلامت به شهر دیگری برساند. كدامیك از این دو خودرو واقعا موفقترند؟!

 

 

اهمیت زیاد ((مدیریت موثر)) در اداره یك سایت وب از آن روست كه یك مدیر خوب میتواند عیوب محتوایی و نرمافزاری سایتش را با كوشش و هوشمندی خود پوشش دهد. نمیشود از سایتی كه به تازگی راهاندازی شده انتظار داشت از نظر محتوایی جامع و از نظر نرمافزاری انعطافپذیر و بینقص باشد، اما میتوان توقع داشت كه یك مدیر دلسوز و باپشتكار همه موانع پیش روی یك سایت را برای رسیدن به موفقیت نسبی یك به یك از پیش رو بردارد. لازمه چنین مدیریتی داشتن بینشی عمیق از ماهیت وب، آگاهی از مشكلات روزمره مدیریت یك سایت و تلاش برای كسب مهارتهای لازم در این زمینه است. در اینجا چند مورد از مهمترین خصوصیات یك مدیر سایت موفق را مرور میكنیم.

 

1- پشتیبانی از كاربران و تعامل با آنها

بعضی از مدیران سایتها یا دغدغه پشتیبانی از كاربران ندارند و یا – رك و راست بگوییم – در تعامل با مردم خجالتی هستند. اگر میخواهید سایت موفقی داشته باشید، تردید را كنار بگذارید. برای مردم قیافه نگیرید و با كاربران سایت خود رفیق باشید. گوش شنوا برای مشكلات و نظراتشان داشته باشید و به آنها پاسخ مناسب بدهید. مطمئن باشید این ((گوش كردن)) برایتان هم نفع معنوی دارد و هم وضعیت اقتصادی سایتتان را بهتر میكند.

 

2- استقلال از پلاتفرم

برخی از گردانندگان یا مدیران سایتها نسبت به این و آن فناوری تمایلات جانبدارانه دارند. اما برخی دیگر فقط یك چیز برایشان مهم است: سایت خوب و موفقی داشته باشند. خودتان را به فناوریها و فایلها گره نزنید. اجرای ایدهها و رویاهایتان را موكول به انجام شدن این یا آن تغییر فنی در سایت یا ظاهر گرافیكی آن نكنید. بعضی از صاحبان سایتوسواس عجیبی نسبت به یك جور منو یا افكت خاص یا یك انیمیشن فلش دارند. این سایتها هیچگاه در ردیف سایتهای موفق و كامیاب قرار نمیگیرند. مهم ارضای علائق كامپیوتری و گرافیكی شما نیست، مهم رضایت مردم است. مستقل باشید. دوراندیش و با برنامه باشید. خودتان را به این آبجكت و آن فایل و این تكنیك گره نزنید.

 

3- انگیزه

بدترین سم برای به شكست كشاندن یك سایت، به كار گماشتن یك مدیر بیانگیزه است. اگر خودتان مدیر سایت خودتان هستید واقعا از خودتان بپرسید هدفتان از ورود به اینترنت چیست و این اقدام چه فایدهای برای زندگی و كسب و كار شما دارد؟ اگر میخواهید فرد دیگری را  به مدیریت سایتتان منصوب كنید، مراقب باشید به اندازه كافی انگیزه داشته باشد. او را در سود و زیان مادی و معنوی سایت سهیم كنید. داشتن مهارتهای فنی كافی نیست. اگر مدیر سایت دورنمایی برای كار خویش نبیند، به آن دل نخواهد داد. بهترین نرمافزار و زیباترین سایت هم زیر دست چنین مدیری به گل خواهد نشست.

 

4- مهارت در نوشتن و تولید محتوا 

اینترنت عرصه ارائه محتوای دیجیتال است. خواه این محتوا معرفی یك كالای فیزیكی باشد، خواه یك مقاله جدید، در هرصورت داشتن سطح قابل قبولی از مهارت در نوشتن و تولید مطلب لازم است. یك كار بد و ناشیانه آن است كه محتوای سایت خود را با مطالبی كه از سایتهای دیگران كپی كردهاید پر كنید. رك و راست بگویم: خودتان را گول میزنید. كاربران اینترنت افرادی هستند كه دست كم سطح متوسطی از هوشمندی را دارند. چرا به سایت شما بیایند؟ به سایتی میروند كه تولید كننده اصلی محتوا است. بهترین كار آن است كه وقت بگذارید و كمی خلاقیت به خرج دهید. پاداش مطالبی كه با زحمت خودتان تهیه كردهاید را با افزایش فروش یا درآمدتان از طریق سایت خواهید گرفت، به شرطی كه برنامهای برای كسب درآمد از سایت داشته باشید و بودجه ریزی كنید. ژان بقوسیان، مدیر سایت مدیر سبز میگوید: تولید محتوای اوریجینال (اصلی) یكی از مهمترین عوامل موفقیت یك سایت وب است.

 

5- اصول بازاریابی و تبلیغ

در زمینه بازاریابی و تبلیغ بیاطلاع نباشید. بعضی از مدیران سایتخیلی معصومانه فكر میكنند و اطلاع درستی از ماهیت پیچیده مبارزه بیامان سایتها برای ربودن میدان موفقیت از یكدیگر ندارند. كافی است گاهی اوقات سری به موتور جستجوی گوگل بزنید و همان واژه دیروز یا پریروز را جستجو كنید تا بالا و پایین شدن رتبه سایتها را به چشم خود ببینید. برای موفقیت سایتتان باید با چشمان باز و آگاهی كامل از اصول بازاریابی حركت كنید.

 

6- اختصاص وقت کافی

برخی از صاحبان سایتتصور سادهانگارانهای از مكانیزم عملكرد یك سایت وب دارند. آنها فكر میكنند همینكه مطالب خوب و نرمافزار خوبی برای مدیریت محتوای سایت داشته باشیم، كار تمام است و سایت خود به خود موفق میشود. برای مدیریت سایت خود روزانه وقت اختصاص دهید. منظور از مدیریت، مطلب گذاشتن نیست، منظور بررسی و تحلیل اوضاع است. باید دائما از خودتان بپرسید چگونه میتوانم فلان كار را بهتر و سریعتر انجام دهم؟ چطور میتوانم درآمد سایت را افزایش دهم؟ چرا فلان مكانیزم تبلیغی یا بازاریابی نتایجی كه دلم میخواهد را به بار نمیآورد؟ آیا كاربران از خدمات سایت راضی هستد؟ آیا پیشنهادات آنها را بررسی كردهام؟ كار را سنبل نكنید! برای كامیابی سایتتان وقت بگذارید.

 

7- داشتن طرح و برنامهای برای توسعه سایت

یكی از نكات ظریفی كه سایتهای موفق رعایت میكنند، داشتن طرح و برنامهای برای توسعه سایتشان است. توسعه جزو ذاتی یك سایت وب است. یك سایت وب بدون توسعه، حتی با بهترین مطالب و خدمات، بزودی روندی نزولی را آغاز خواهد كرد. مردم سایتهایی كه مرتب تغییر و تحولاتی در آن صورت میگیرد و تلاش میكنند بهتر شوند را دوست دارند. ژان بقوسیان از مدیر سبز میگوید: داشتن نرخ رشد منظم در محتویات سایت، یكی از استراتژیكترین روشها برای موفقیت یك سایت وب است.

 

8- بررسی سایتهای رقیب

مگر میشود موفق بود و رقیب نداشت؟ موفقیت یك وضعیت نسبی است و در قیاس با وضعیت سایتهای دیگر قابل اندازهگیری است. پس اگر میخواهید سایت موفقی داشته باشید، رقبای خود را بشناسید. مغرور نباشید و به سایت آنها سربزنید. از رقبای خود بیاموزید. بررسی سایتهای رقیب یكی از بهترین و موثرترین روشها برای تدوین برنامه توسعه سایت خودتان است.

 

9- مصرف كننده خوبی باشید

یك سایت وب در حقیقت یك كارگاه تولید اطلاعات است. بعضی از مردم تصور درستی از ماهیت ((مفهوم تولید)) ندارند و با خیالپردازیهای خود در این زمینه زندگی میكنند. واقعیت آن است كه تا مصرف كننده خوبی نباشید، نمیتوانید تولید كننده خوبی باشید. این یك اصل مهم در زندگی است. مثلا اگر میخواهید آهنگساز خوبی باشید باید ابتدا چند سال موسیقی خوب و با كیفیت بشنوید تا آرشیو ذهنی قوی داشته باشید. اگر میخواهید نویسنده خوبی بشوید باید چند سال كتب و آثار نویسندگان معروف را بخوانید و بیاموزید. باید كالای پدیدآورندگان موفق را مصرف كنید تا راز موفقیت آن را حس كنید. خیلیها دلشان میخواهد یك فروشگاه آنلاین داشته باشند اما تاكنون حتی یك بار هم بصورت آنلاین خرید نكردهاند! اگر میترسید آنلاین خرید كنید، چه توقعی از مردم دارید؟!