شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت منابع انسانیارزیابی عملکرد نیروی انسانی

ارزیابی عملکرد نیروی انسانی

 

ارزیابی عملکرد  نیروی انسانی

ارزیابی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه ی انجام کار مشخص در یک دوره ی زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار و همچنین استعداد و ظرفیتها بالفوه فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعلیت در آوردن آنها.

مرا حل ارزیابی عملکرد کارکنان:

1- در مرحله ی اول باید هدف و منظور از ارزیابی عملکرد کارکنان معین شود.برای مثال، در سازمانی هدف اولیه از ارزیابی عملکرد تعیین نیازهای آموزشی کارکنان باشد و در سازمانی دیگر سنجش شایستگی افراد برای اتخاذ تصمیماتی درباره ی افزایش پرداختها یا ترفیع مقام.

2- در مرحله ی دوم، باید برای کارکنان کاملاً روشن نمود که در واگذاری کارها و وظایف چه انتظاری از آنها می رود .در این مرحله شاخصه ها و استاندارد های ارزیابی عملکرد به اطلاع افراد رسانده می شود.

3- در مرحله ی سوم عملکرد واقعی فرد در شغل اندازه گیری می شود. .

4- این عملکرد ( آنجه انجام گرفته ) با استانداردهای عملکرد (آنچه باید انجام گرفت ) مقایسه می گردد.

5- نتایج حاصل از این مقایسه را با فرد در میان گذاشته و تصمیمات مقتضی اتخاذ می گردد.

هدفهای ارزیابی عملکرد کارکنان: 

1- اندازه گیری عملکرد 

2- بهسازی عملکرد 

3- جبران خدمت: کمتر میکند تا میزان پرداختها متناسب با عملکرد باشد. 

 

4- شناسایی نیروهای با لقوه : کسانیکه میتوانند نامزد ترفیعات بلند باشند ، می شناساند.

5- برنامه ریزی نیروی انسانی

6- بهبود ارتباطات

7- تعیین مسیر شغلی فرد

8- برنامه ریزی های انضباطی

9- ایجاد انگیزه

فرآیند طراحی نظام ارزیابی

در فرآیند طراحی نظام ارزیابی باید مدیران و کارمنان و متخصصین امور کارکنان در تصمیم گیری هر یک از موارد زیر همکاری کنند :

1-محتوای سنجش

2- فرآیند سنجش

3- تعیین ارزیاب

4- تعیین معیار ارزیابی

5- ویژگیهای اداری

1- محتوای سنجش :

الف- کانون ارزیابی

ب- نوع معیار

چ- شاخص های عملکرد

الف- کانون ارزیابی

* کانون ارزیابی : ارزیابی میتواند انسان مدار یا کار مدار باشد .

ب- نوع معیار

* نوع معیار: که میتواند شامل کیفیت کار ( در رابطه با اهداف ) – کمیت کار (کارهای انجام شده ) – مناسب و به موقع بودن – اثر بخشی هزینه ای ( صرفه جویی ) – نیاز به سر پرستی ( کارمند تا چه میزان وظایف خود را بدون مداخله ی سرپرست انجام می دهند.

ج- شاخص های عملکرد

* شاخصه های سطح عملکرد

- صفات یا عبا رتهای توصیفی

- مقایسه های رفتاری

- محصول یا بازده به دست آمده

معیارهای ارزیابی :

1- معیارهای کاری : شرایطی که برای انجام کار موفقیت آمیز لازم است.

2- معیارهای اخلاقی : صفات خمب انسانی

3- معیارهای ارزشی : ریشه در ایدئولوژی انسان دارد.

2- فرآیند سنجش :

منظور نوع ابزارهای ارزیابی ، کنترل خطاهای ارزیابی و نوع مقیاس سنجش .

3- تعیین ارزیاب :

چه کسی باید ارزشیاب باشد .

 

4- تعیین معیار ارزیابی :

چه چیزی باید ارزیابی شود؟ عملکرد یا خصو صیات شخصی  فرد ؟

5- ویژگیهای اداری : 

* تعداد و زمان ارزیابی : معمولاً ارزیابی یک یا دو بار در  سال و با فاصله ی زمانی برابر انجام میگیرد." مثلاًهر 12 ماه  یا 6ماه."

 

  • وسیله ی جمع آو.ری داده های ارزیابی : مثلاً استفاده از  رایانه که هزینه های پرسنل و کارکنان دفتری و نیز کاغذ بازی را کاهش داده

منبع : آفتاب