شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهایده موفق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایده موفق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مجموعه ۱۷گانه «ایده تا اجرا»

ایده موفق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 چيا چاره‌خواه*

 بخش سوم 

 ایده‌هایی که موفق و پیشرو هستند در ذهن کارآفرین شکل می‌گیرد و مسیر موفقیت خود را طی می‌کند. اما از طرفی دیگر ممکن است به ازای هر ایده موفق 1000 ایده ناموفق و ناکام وجود داشته باشد. آنها در سکوت می‌آیند و می‌روند و کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. انرژی و زمان زیادی برای آنها هدر می‌رود.

اگر فرض کنیم برای هر ایده موفق لازم نیست 1000 ایده شکست خورده داشته باشیم آن گاه مطالعه این نوشته سودمند خواهد بود.

 

ایده جدید کجاست؟

یافتن ایده برای استارت‌اپ (گروهي كه تلاش مي‌كند يك ايده را به يك محصول تبديل كند و يك شركت به‌وجود آورند) با فکر کردن در مورد ایده‌های جدید به نتیجه نمی‌رسد بلکه با فکر به مشکلات و نیازها، خصوصا نیازهایی که خود داریم به نتیجه می‌رسد.

بهترین ایده‌های استارت‌اپی سه خاصیت مشترک دارند : سازنده‌ها خود خواهان آنند ، خود می‌توانند آن را بسازند، تعداد کمی به ارزش آن پی برده‌اند. مایکروسافت، یاهو، گوگل، اپل و فیس‌بوک نمونه‌هایی از آنند.

 

آیا مشکل محسوس است؟

چرا این‌قدر مهم است که روی مشکلی که داریم کار کنیم؟ این کار به ما اطمینان می‌دهد که نیاز وجود دارد و برای ما محسوس و واقعی است. بسیاری از استارت‌اپ‌ها روی مشکلی کار می‌کنند که وجود ندارد. گاهی ایده‌ای را ممکن است در بین دوستانتان مطرح کنید و آنها همه بگویند که کاربرد خواهد داشت. این قضاوتی است که در مورد نیاز مردم صورت می‌گیرد، اما ممکن است در عمل استقبال نشود. گاهی مردم فکر می‌کنند ایده‌ای که برای دیگران جذاب است، کاربرد خواهد داشت. این یک اشتباه رایج است.

عمق نیاز چقدر است؟

زمانی که به نیاز مردم نسبت به ایده خود فکر می‌کنید، سعی کنید روی آنها که می‌گویند «زمانی به آن نیاز خواهند داشت» حساب باز نکنید و آنهایی را پیدا کنید که به ایده شما نیاز شدید دارند. تعداد آنها  کم است چون اگر زیاد بودند آنگاه قبلا برای آن راه حلی ایجاد شده بود. در هنگام ایده‌یابی می‌توان به دو حالت نگریست: مقدار کوچکی که عده زیادی از مردم نیاز دارند یا مقدار خیلی زیادی که عده کمی از مردم نیاز دارند. کار روی حالت دوم بهتر است.

 

چه کسی همین الان به آن  نیاز دارد؟

زماني كه ايده استارت‌اپ را بررسي مي‌كنيد اين سوال را از خود بپرسيد: چه كسي همين الان به آن نياز دارد؟ چه كسي از محصول ما استفاده خواهد كرد حتي اگر محصول مشكلاتي داشته باشد؟ اگر پاسخي براي آن نداشته باشيد آنگاه احتمال دارد ايده شما مشكل داشته باشد.

ايده اوليه بايد قابليت غني شدن و عمق پيدا كردن داشته باشد. فيس بوك ابتدا در سطح دانشكده پياده شد. اما اگر در همان سطح مي‌ماند رشد نمي‌كرد. سطح دانشكده كافي بود تا بتوان آن را در تمامي دانشكده‌ها پياده‌سازي کرد، بنابراین به ويژگي‌هاي آن عمق بخشيده شد و آنگاه فراگير شد.

 

تقلید نکنید!

توجه به نيازهاي آينده خيلي مهم است. زماني كه ايده‌اي مانند فيس بوك موفق مي‌شود متاسفانه بيشتر استارت‌اپ‌ها به تبعيت از آن مي‌پردازند و نهايتا ناكام مي‌شوند. موفقيت براي كسي است كه در ميان نيازهاي شناخته شده انبوهي ديگر از نيازهاي ناشناخته و بي‌جواب مانده را تشخيص مي‌دهد. مسلما شبكه اجتماعي فيس بوك بسياري از نيازهاي اجتماعي آنلاين را حل رفع كرده است اما ايده پرداز خلاق به جاي پيروي از الگوي جاري در جست‌وجوي كشف انبوهي از نياز‌های دیگر است.

به دنبال فیس بوک آینده نباشید!

به دنبال جايگزين شدن براي يك راه‌حل موجود نباشيد. يعني به دنبال تبديل شدن به فيس‌بوك يا تویيتر آينده نباشيد بلكه سعي كنيد از يك نياز جانبي شروع كنيد و سپس آن را توسعه دهيد. بسياري از نيازها وجود دارند كه هنوز راه براي آن يافت نشده است و اوج درخواست‌ها مانند كوهي پشت سد مانده است. فقط كافي است آن را ببينيم و به مثابه چرخی روانش كنيم. پس به جای اینکه راه یا ایده‌های موجود مانند چتری بر ذهن ما سایه افکند بهتر است در جست‌وجوی کشف نیازهای جدید باشیم. اینگونه نیازها کم نیستند.

 نكته مهم در خلاقيت: نيازهايي كه رفع نشده‌اند بسيار بيشتر از نياز‌هايي است كه رفع شده‌اند.

 

 ایده ناب باشد

مهم نيست ايده ما تكراري باشد يا نه اما مهم اين است كه بخشي از ايده ما واقعا ناب باشد كه ما را متمايز از بقيه کند و همچنين مشتري براي رفع نياز مبرم خود براي آن حاضر به پرداخت پول باشد.  این ایده باید یک خاصیت ویژه داشته باشد و کپی‌برداری نباشد.

 

ایده قابل گسترش باشد

چگونه مي‌توان مطمئن شد كه ايده‌های ما راهي به بيرون دارند؟ يعني راهي براي گسترش در آينده و تبديل به شركت بزرگ؟ اين را از ابتدا به درستي نمي‌توان تشخيص داد. در شرايطي كه به درستي نمي‌توان موفقيت آينده را تشخيص داد راه حل چيست؟ تكيه بر توانايي‌هاي خود. زماني كه از موفقيت ايده خود مطمئن نيستيم سعي كنيم پيرامون آن را بهبود بخشيم. يعني توانايي‌هاي خود را به حدي برسانيم كه احتمال موفقيت ايده را افزايش دهد.

پی نوشت:

مجموعه «ایده تا اجرا» متشکل بر 17 نوشته گام به گام  است و شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحله‌ای است تا بتوان ایده‌های موفق را پیدا کنید یا ایده خامی را که در سر دارید، پرورش داده و به آن رنگ واقعیت بدهید.

* این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ادامه دارد...