شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت برندمارك تجاری

مارك تجاری

مارك تجاری

منبع : روزنامه تفاهم

از مهمترین جنبه های هر كسب و كار چه بزرگ و چه كوچك، چه خرده فروشی و چه تجارت میان شركت ها، تعیین مارك تجاری به شمار می رود. به كار گیری یك استراتژی موثر در ارتباط با مارك تجاری به شما امكان اتصال به بازار رقابت را می دهد. اما «تعیین مارك تجاری» دقیقا به چه معناست؟ و تاثیر آن بر یك كسب و كار چه می تواند باشد؟

● اصول تعیین مارك تجاری

مارك تجاری شما به منزله وعده یی است كه به مشتری خود داده اید. این مارك محدوده انتظارات از محصول یا خدمات شما را برای مشتری مشخص نموده و تمایزی میان آنچه شما عرضه می كنید با آنچه رقیب شما عرض می كند به وجود می آورد.

 

مارك تجاری از آنچه هستید، آنچه مایلید باشید و دریافت مشتریان از شما نشات می گیرد. آیا در حرفه خود تشكیلاتی تك رو و نوآور محسوب می شوید یا با تجربه و معتبر؟ آیا محصولی با كیفیت و بهایی بالا دارید یا با كیفیت بالا و بهایی اندك؟ طبیعی است داشتن هر دو این شرایط در آن واحد میسر نیست، به خاطر داشته باشید محتملا برآوردن تمام و كمال خواسته های كلیه اصناف برای شما امكان پذیر نیست. هویت شما باید بر اساس آنچه گروه مشتریان مورد نظر شما نیاز دارند شكل گیرد. شالوده مارك تجاری لزوما لوگوی شما می باشد.

 

ضروری است در وب سایت، كالاهایی كه جهت بسته بندی و تبلیغ مورد استفاده قرار می دهید نوعی یكپارچگی منظور شود تا ارتباط آنها با مارك تجاری حفظ شود.

 

● استراتژی مارك تجاری

 

استراتژی مارك تجاری یعنی به چه نحوه چه اندازه، كجا، چه وقت و برای چه كسانی جهت برقراری ارتباط از طریق مارك تجاری برنامه ریزی می كنید.

 

● ارزش ایجاد شده حاصل از مارك تجاری

 

تعیین مارك تجاری با ثبات و بر پایه یك خط مشی صحیح منجر به ایجاد ارزش مارك تجاری خواهد شد كه «ارزش افزوده» برای محصولات و خدمات شركت شما تعبیر می شود. این ارزش افزوده به شما امكان می دهد تا به اعتبار مارك تجاری، برای محصول خود بهای بیشتری مطالبه نمایید در حالی كه سایر محصولات یكسان ولی فاقد مارك تجاری معتبر از این امتیاز بی بهره اند. روشن ترین نمونه از ایندست محصول كوك است در برابر سودا، از آنجایی كه كوكاكولا مارك تجاری قدرتمندی است به طبع توانسته با بهای بالاتر جوابگوی بازار مصرف وسیع تری نیز باشد.

 

ارزش افزوده نهفته در ذات مارك تجاری به طرق دیگری نیز خود را ظاهر می سازد. مثلا: نایك برای دستیابی به بازار مورد نظر همواره محصولاتش را از طریق ستارگان دنیای ورزش عرضه نموده است.

 

● تعریف مارك تجاری

 

تعریف مارك تجاری سیری است برای كشف استعدادهای نهانی و نقاط ضعف یا به كلام ساده تر خودیابی كلی. این فرآیند می تواند دشوار، وقت گیر و گاه ناخوشایند باشد. در این راستا پاسخگویی به پرسش های زیر سودمند خواهد بود:

 

▪ رسالت تشكیلات شما چه می باشد؟

 

▪ مزایا و ویژگی های محصولات / خدمات خود را در چه می دانید؟

 

▪ مشتریان فعلی و احتمالی چه تصوری از تشكیلات شما دارند؟

 

▪ می خواهید با چه روش هایی با این تشكیلات همكاری كنند؟

 

بررسی جامعی صورت داده و طی آن نیازها، عادات و خواسته های مشتریان فعلی و احتمالی را دریابید. بر احتمالات تكیه نكرده و واقعا آنها را درك كنید. از آنجا كه تعریف مارك تجاری و ایجاد یك استراتژی صحیح گاه پیچیدگی هایی دارد پس بهره گیری از تخصص یك گروه مشاور كسب و كار كوچك یا یك مركز توسعه كسب و كار كوچك به عنوان اهرمی برای رسیدن به مقصود ایده مناسبی خواهد بود.

 

● اقدام به ایجاد مارك تجاری

 

پس از تعر یف جهت تقویت و ترویج مارك تجاری خود چگونه عمل می كنید، به توصیه های زیر توجه كنید:

 

▪ یك لوگوی چشمگیر انتخاب نموده و هر جا مقتضی بود آن را در معرض دید قرار دهید.

 

▪ پیام های كلیدی خود را مشخص نموده و آن را در كنار مارك خود درج كنید.

 

▪ مارك تجاری خود را یكپارچه سازید. بسط مارك تجاری به شیوه های مختلف از جمله پوشش درمحل كار، پاسخگویی به تماس های تلفنی، امضاء و علائم استفاده شده در ایمیل ها و مواردی از این قبیل میسر است.

 

▪ آهنگی ابداع كنید كه با اجرای آن در كلید ارتباطات مكتوب یا بصری، مستقیم یا غیر مستقیم انعكاس مارك تجاری شما باشد.

 

▪ یك شعار تبلیغاتی به وجود آورید، یك عبارت به یادماندنی، پر معنا و موجز بر گزینید كه جوهر مارك تجاری را در بر گیرد.

 

▪ الگویی را طراحی نموده و استانداردهایی برای كالاهای تبلیغاتی معین كنید از رنگ ها، نمادها و ا ندازه های یكسان بهره ببرید.

 

▪ ثبات خود را حفظ كنید. این نكته در انتها آورده شده چون در تمام موارد بالا دلالت می كند.