شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت برندفرایند انتخاب نام تجاری

فرایند انتخاب نام تجاری

فرایند انتخاب نام تجاری

پديد آوردن نام تجاري

 بسياري از شركت ها دريافته اند كه نام خوب مي تواند بزرگترين دارايي شركت باشد. نام بايد آشنا به نظر برسد و همچنين به سرعت نيز مورد پذيرش قرار گيرد. براي پديد آوردن يك نام تجاري علاوه بر رعايت كردن معيارهاي نامگذاري كه قبلاً توضيح داده شد، در حد امكان نيز مي توان يكي از موارد زير را در انتخاب نام در نظر داشت، تا نام تجاري از لحاظ معنايي پربار و غني باشد.

-    داشتن معناي تلويحي (دلالت ضمني)

-    قابل تفكيك بودن اجزا نام در معنا و مفهوم

-    توجه به ساختار آواشناسي

-    توجه به ريشه ها، پسوندها و پيشوندها

 

فرايند نامگذاري كالا

اين فرايند شامل 5 مرحله است:

1-    تعيين اهداف نام تجاري

2-    ايجاد يك فهرست از نام ها براي كانديدا شدن

3-    ارزيابي نام هاي پيشنهادي

4-    انتخاب بهترين نام

5-    اقدام براي ثبت نام تجاري و حمايت هاي قانوني لازم

هدف نام تجاري بايد مشخص باشد. اهداف مي توانند از استراتژي بازاريابي شركت ناشي شوند. ما براي ايجاد يك ليست از نام ها مي توان از روش طوفان مغزي یا تفكر شخصي استفاده كرد و يا آنكه به شركت هاي تبليغاتي و نامگذاري متوسل شد و يا از پيشنهاد كاركنان یا مشتريان به نام مطلوب دست يافت.

 

هنگام ارزيابي نامها بايد عوامل هاي زير را در نظر گرفت.

-    ارتباط نام با طبقه كالا

-    جاذبه همگاني داشتن

-    جذاب و يادآوردني

-    ايجاد يك تصوير متمايز سازگاري در كاربرد و ارتباط با كالاهاي ديگر سهولت تلفظ نام در زبان هاي ديگر

-    ثبت علامت تجاري (بدين معنا كه در هنگام ثبت از لحاظ قانوني با مانعي مواجه نشود)

در نهايت يك مارك تجاري مناسب انتخاب مي گردد ولي به خاطر داشته باشيم كه يك نام خوب شايد به فروش كالاي بد كمكي نكند اما يك نام بد مي تواند فروش يك كالاي خوب را تباه كند.

 

تهیه و تنظیم: مظاهر یوسفی، علی اصغر ضیاچی