شما اینجا هستید: صفحه اصلی مدیریت برندطبقه بندی نام های تجاری

طبقه بندی نام های تجاری

طبقه بندی نام های تجاری

 

اگر به نام هاي بنز، مالبورو، كوكاكولا، گلدفيش (ماهي قرمز) و آديداس توجه كنيم، مي بينيم هر كدام از آنها يك ويژگي خاصي دارند. بعضي نام شخص هستند، بعضي نام مكان و بعضي نيز از حروف اختصاري تشكيل شده اند. در اين قسمت اين موارد را با ارايه مثال هاي متعدد شرح مي دهيم.

 

1- افراد

نام بسياري از كالاها، خدمات يا شركت ها، نام افراد است. اين نام ها يا نام افراد برجسته و معروفي است و يا آنكه نام مؤسس يا مبتكر شركت يا كالا مي باشد و يا آنكه نام زيباي خاصي دارد كه آن را از بقيه متمايز مي كند. مثلاً فروشگاه هاي زنجيره اي ماركس و اسپنسر به خاطر نام خانوادگي بنيانگذاران آنها، نامگذاري شدند. مرسدس بنز نام دختر دايملر اسپانيايي بود، سيتروئن  يك نام خانوادگي است و يا اتومبيل ادسل  كه نام آن به افتخار تنها پسر فورد انتخاب شد. از اين نمونه نامگذاري زياد ديده مي شود كه بعضاً زياد موفق بوده اند. مثلاً مك دونالد، فورد و يا نام مارس  كه يك شركت توليد كننده انواع شيريني و شكلات است.

 

2- مكان

بسياري از نام ها به خاطر موقعيت جغرافيايي شركت يا كارخانه و يا محلي كه كالا درآن توليد مي شود انتخاب گرديده اند. مثلاً دوچرخه رالي به خاطر آنكه كارخانه دوچرخه سازي درخيابان رالي قرار داشت انتخاب گرديد. مونت كارلو و يا مالبورو  نيز صرفاً نام يك مكان بر روي نقشه جغرافيايي مي باشند.

 

3- توسعه و بسط كالا

بعضي شركت ها مانند رنو، از اعداد براي مدل هاي خود استفاده مي كنند: رنو 5، رنو 19، رنو 21، رنو 25، بي ام و (BMV) ، مرسدس بنز، مدل هاي مختلف خود را با يك مقياس عددي طبقه بندي مي كنند. سري هاي 7. 5. 3 بي ام و و از يك طرف و مرسدس 280، 200، 190، . . . از طرف ديگر اين شماره ها گاهي نمايانگر تفاوت در قدرت موتور، شكل و اندازه كالا مي باشند و گاهي نيز صرفاً به خاطر ارايه يك تصوير جديد از يك مدل آن را با شماره متمايز مي¬كنند در حالي كه ممكن است با مدل هاي قبلي تفاوت چنداني نداشته باشد.

 

4- توصيفي 

بعضي نامها توصيفي هستند. توليد كننده هاي آمريكايي در 89 درصد موارد، خواهان نامي هستند كه كالاي آنها را توصيف كند. آنها دوست دارند، نام، آنچه را كه كالا هست يا انجام مي دهد تشريح كند.

شركت غذاهاي ابتكاري تازه براي نامگذاري محصولات خود، ابتدا شروع به تحقيقات بازار كرد. آنها براي اينكه بفهمند مردم از غذاهاي آماده چه مي خواهند، تحقيقات زيادي انجام دادند. شركت دريافت كه آسان بودن و سهولت در پخت، تازه و سالم بودن همراه با ارزش غذايي واقعي، چيزهايي است كه مردم انتظار دارند. اين شركت براي انتخاب يك مارك تجاري مناسب با ويژگي هاي فوق بسياري از نام ها را انتخاب و بررسي كرد تا اينكه به نام مورد نظر خود رسيد.

مدير برنامه ريزي شركت درباره انتخاب اين نام مي گويد:« تازه، جديد، نو براي مردم بسيار تحريك كننده است. تحقيقات كمي و كيفي ما نشان مي دهد كه فرايند نام گذاري بسيار عالي انجام شده است. »

نام هاي توصيفي ديگري كه نشاني از آساني و راحتي دارند نيز وجود دارند مانند نام « يك دو سه» كه نشان از سرعت انجام كار دارد.

 

5- مهيج 

بعضي نام ها حيرت آور و مهيج هستند. خلاقيت درايجاد يك نام منحصر به فرد و برجسته، باعث شهرت زود هنگام يك شركت يا يك كالا خواهد شد.

 

6- اختصاري/ مهيج

بعضي نام ها از تركيب اجزاي چند كلمه بوجود آمده اند و در عين حال يك نام تحريك كننده را ايجاد كرده اند.

 

7- اختصاري 

بعضي نامها از تلخيص چند كلمه تشكيل شده اند، مثلاً آدیداس از نام آدلف داسلر  مشتق شده است.

 

8- معناي خارجي 

 بعضي نامها كه در داخل يك كشور بكار مي روند داراي ريشه و معناي خارجي هستند. مثل ترموس  كه از يك لغت يوناني به معناي گرم كردن، حرارت و گرما مشتق شده است.

 

تهیه و تنظیم: مظاهر یوسفی، علی اصغر ضیاچی