شما اینجا هستید: صفحه اصلی اندیشه اقتصادنقش پژوهش در دستیابی به توسعه پایدار

نقش پژوهش در دستیابی به توسعه پایدار

نقش پژوهش در دستیابی به توسعه پایدار

روزنامه دنیای اقتصاد

پژوهش و تحقيق از اركان اساسي توسعه و رشد يك جامعه است. جامعه‌ رو به توسعه نيازمند نهادهايي است كه فرهنگ پژوهش را در مسيرهاي عقلاني به جريان بيندازند.

 ارتباط توسعه پايدار با ساختارهاي علمي و پژوهشي جامعه، رابطه‌اي تنگاتنگ دارد كه از خلال آن مي‌توان از يافته‌ها و نظريات ارزشمند در جهت اهداف ملي بهره‌برداري كرد. فرهنگ تحقيقات به همراه خود نوعي آينده‌نگري را همراه دارد. شناخت ظرفيت‌هاي علمي و پژوهشي مي‌تواند در اشاعه و تقويت فرهنگ پژوهش موثر باشد. هدف اين صفحه، آشنايي و معرفي دستاوردهاي پژوهشي در قالب مقالات، گزارش‌های راهبردي و پايان‌نامه‌ها در جهت رشد و ارتقاي فرهنگ پژوهشي جامعه است. خط رابط اين پژوهش‌ها، اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن خواهد بود.

پایان‌نامه «برآورد منحنی فیلیپس بر پایه هزینه نهایی در ایران»، نوشته مولود دهقان مدیسه در شهریور 1392 در دانشگاه مازندان دفاع شده است. در این پایان‌نامه نگارنده کوشیده است به جای بررسی رابطه میان تورم و بیکاری به رابطه تورم و هزینه نهایی واقعی در اقتصاد بپردازد.

بررسی بودجه سال 1393 در بخش فرهنگ دیگر پژوهش منتشر شده در این صفحه است که از مجموعه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در این رابطه استخراج و تلخیص شده است. نگارندگان این پژوهش با تفکیک نقاط مثبت و منفی بودجه فرهنگ تلاش کرده‌اند یک دید همه‌جانبه نسبت به آن داشته باشند. از این روست که آنها در مقدمه با تاکید بر اختصاص اعتبار به بخش فرهنگ با توجه به تورم در جامعه و کاهش قدرت خرید کالاهای فرهنگی،‌ یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال1393را توجه ویژه دولت به موضوع اقتصاد فرهنگ عنوان می‌کنند. اما نکات منفی این بودجه از نگاه نگارندگان عدم توجه به سیاست‌های جمعیتی و عدم تعیین سهم مبلغ وام ازدواج است. «روند برنامه‌ريزي توسعه در تركيه» مقاله‌اي است از سري مطالعات الگوي مطلوب برنامه‌ريزي براي ايران كه توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي انجام گرفته است. اين مقاله نشان مي‌دهد كه در روند توسعه تركيه، چند برنامه اول با اولویت صنایع پایه تهیه شده‌اند، ولی در طول زمان، برنامه‌ها بیشتر حالت راهبردی پیدا کرده‌اند. همچنین سیاست جایگزینی واردات نقش عمده‌ای در صنعتی شدن ترکیه ایفا کرده است. نوسازی دولت، حکمرانی خوب و صلح داخلی و افزایش توان رقابت بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت انسانی، توسعه اجتماعی عادلانه، ارائه خدمات باکیفیت و تنظیم روابط خارجی و امنیتی نیز از اهداف برنامه‌ چشم‌انداز ترکیه بوده است.

مقاله «نقش‌آفريني دانشگاه در فرآيند توسعه پايدار، از رهگذر توليد سرمايه اجتماعي» بر نقش نهادهاي توليد دانش در كميت و كيفيت سرمايه اجتماعي و در نهايت بر توسعه پايدار، تاكيد مي‌كند و به بررسي راه‌هاي ايجاد و انباشت سرمايه اجتماعي و همچنين نقش ويژه نظام آموزشي در ايجاد و انتقال هنجارها و ارزش‌هاي پيش‌نياز توسعه و ايجاد نظام شخصيتي متناسب با آن مي‌پردازد. مقاله «بررسي عوامل موثر بر پس‌انداز بخش خصوصي در اقتصاد نفتي ايران»، به مطالعه روند درآمدهاي نفتي و پس‌انداز در ايران و سازوكارهاي اثرگذاري درآمدهاي نفتي بر پس‌انداز بخش خصوصي در ايران مي‌پردازد و سياست‌هاي اثربخش بر نرخ پس‌انداز را در ايران مورد مطالعه قرار مي‌دهد.