زنگ خطر براي اصول كلاسيك بازاريابي
روزنامه دنیای اقتصاد
نویسنده: Gregory Ciotti
مترجم: مینا افروزی
منبع: Helpscout
4 پی (4P) بازاریابی طبق تعریف جروم مککارتی، بازاریاب معروف، در سال 1960 بهعنوان یک ابزار کسبوکار تعریف شد که آمیزهای از کلمات قیمت، محصول، تبلیغ و مکان است. این ابزار بهعنوان الگوی تولیدکنندهمحور نیز شناخته شده و دهها سال است که توسط بازاریابان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
اما به تازگی، افزایش نفوذ وب، این اصول کلاسیک را در رابطه جدید کسبوکارها با مشتریان، قدیمی جلوه داده است. درست هنگامی که به نظر میرسد مشتری همهچیز را درباره کسبوکارتان میداند، آمیزه قدیمی بازاریابی ارائه شده توسط 4 پی، بهطور فزایندهای با عملکرد فعلی کسبوکار در تقابل قرار میگیرد.
مطالعه بیشتر...شناخت بازاریابی داخلی و دلایل اهمیت آن
روزنامه دنیای اقتصاد
مترجم: هوتسا عسکری نسب
بازاریابی داخلی چند سال پیش برای اولین بار بهعنوان یک مفهوم مطرح شد، اما زمانی که نظرات جدید به میان آمد، از واژگان کسبوکار کنار گذاشته شد اما در حال حاضر به نظر میرسد که بار دیگر صحبت از بازاریابی داخلی در میان است. بازاریابی داخلی دقیقا چیست و چرا از اهمیت ویژهای برخوردار است؟
پیش از پرداختن به موضوع اصلی، لازم است اصطلاح بازاریابی را تعریف کنیم. در سال 1976، موسسه خبرگان بازاریابی، فرآیند بازاریابی را این گونه تعریف کرد: شناسایی، پیشبینی و برآورده کردن نیازهای مشتریان بهطور سودمندانه. اگرچه این روزها از کلمه بازاریابی به صورت گستردهای برای توضیح فروش، تبلیغات یا ارتقای یک محصول یا خدمات استفاده میشود، اما تعریف آن یک فرآیند مدیریتی است. تنها هدف هر کسبوکاری، کسب درآمد برای کارفرمایانی است که برای تجارت خود ظرفیتهای لازم و نیروی انسانی تدارک میبینند. هدف نیروی انسانی نیز تامین نیاز مشتریانی است که درآمد سازمان را تضمین میکنند. مشتریان نقش مهمی در تامین درآمد هر کسبوکاری ایفا میکنند
مطالعه بیشتر...فرایند مذاکره در بازاریابی
در بسیاری از سازمان ها تیم بازاریابی (از مدیریت بازاریابی گرفته تا بازاریاب ها)، به عنوان نمایندگان موسسه شناخته می شوند که وظیفه تعامل و تداوم ارتباط را به عهده دارند و ماموران برون سازمانی موسسات شناخته می شوند. بنابراین پرداختن و فراگرفتن مذاکره مطلوب برای این افراد ضروری به نظر می رسد.
در کتاب اصول بازاریابی کاتلر و آرمسترانگ آمده است: «اصول فروشندگی بر پایه ضرورت انجام داد و ستد استوار است.» هدف از اجرای این اصول، کمک به بازاریاب ها برای انجام یک معامله خاص با مشتری است. در این فرآیند فروشنده باید مشتری را هدایت کند.
مطالعه بیشتر...