شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهآمیخته بازاریابی گردشگری

آمیخته بازاریابی گردشگری

آمیخته بازاریابی گردشگری

استراتژي هايي که بوسيله تورگردان استفاده مي شود براي ارتباط داشتن با عموم است و بر روي ماهيت خدمات تأکيد مي کند . بنابراين هر دو نوع هم فرآيند بازاريابي و هم مشتري به صورت متفاوتي در گردشگري عمل مي کنند. در بازاريابي گردشگري ، بازارياب بايد دو بعد را در نظر داشته باشد در وهله اول رضايت ساكنان محلي از كسب سود از جريان گردشگري و در بعد دوم حاصل شدن رضايت از تجربه گردشگري ، از سوي بازديدكنندگان مي باشد. از اين رو بازاريابي گردشگري وابسته به « نه P» مي باشد كه در زير به آن مي پردازيم. در واقع درس بازايابي گردشگري بر محور آموزش اين « نه P» استوار است.


1 ـ  قيمت (Price): مشخص کردن قيمت خدمات یا محصول از عملکردهاي بازاريابي است . زيرا رفاه مالي يک شرکت به اندازه فاکتورهاي کيفيتي و رقابتي در محصول یا خدمات تاثير گذار است . قيمت گذاري شامل شرايط مورد فروش از قبيل در دسترس بودن يا اعتبار داشتن براي مشتري مي باشد.

2 ـ محصول (Product):عبارت است از ترکيب خدمات و سرويس که يک شرکت پيشنهاد مي کند، آن چه كه به مشتري براي خريد پيشنهاد مي شود. بنابراين ترکيب خدمت یا محصول براي تصوير يک شرکت يا عملکرد بازاريابي حياتي است.

3 ـ مکان (Place):مکان جايي است که مشتري قادر باشد در ان محصول عرضه شده را مصرف نمايد.در تور از انواع متفاوت و زيادي از واسطه گران براي رزروکردن يا پرداخت کردن براي خدمات گردشگري استفاده مي شود، از قبيل کارگزاران سفر و کلي فروشان، بدون واسطه گران اين فرآيند براي مشتري سخت و طاقت فرسا خواهد بود. يک اتوبوس مدرن تور نمي تواند هر مسافري را از خانه اش سوار کند همانطوري که يک بوئينگ 717 نمي تواند از مقابل هر خيابان مورد نظر مسافر پرواز کند. خدمات گردشگري بايد براي رزرو و پرداخت به آساني دسترس باشد زيرا توزيع واقعي حمل و نقل غير قابل انعطاف است.

4 ـ  تبليغات و آگهی (Promotion):تبليغات به همه سطوح ارتباطي با مشتري به منظور افزايش نتيجه فروش خدمات یا محصولات اشاره دارد . تبليغ در معناي گسترده ترکيب ارتباط را نمايش مي دهد.

5 ـ مشاركت (Partnership): يک عامل سفر در يک جزيره هم وابسته به عوامل ديگر سفر است . بنابراين مهم است که طرح ريزي شود در چندين كاري، لازم است كه اكثر سازمان ها با توجه به شراكت خود در زمينه بازاريابي مشاركت داشته باشند.

6 ـ بسته بندي (Packaging):  مشاركت مفهوم بسته بندي را پيش مي آورد زيرا عوامل چندين سفر مورد نظر با هم ديگر فروخته مي شود تحت يک قيمت، و همه نوع سفر را با هيجان تر و ترغيب کننده تر مي سازد تهيه کنندگان عامل سفر اين اجازه را به کارگزاران سفر و تور گردان ها مي دهند هرچند که در راه هاي متفاوت، عوامل با همديگر بسته بندي مي شود، تحت يک قيمت فروخته مي شود، و به عنوان واسطه گران عمل مي کنند، و براي همه خدمات شان يک هزينه دريافت مي کنند.

7 ـ موقعيت يا جايگاه (Positioning):هرتور و شرکت مسافرتي در وقت اضافي موقعيت مطلوب را بر پا مي کند يا يک ارتباط با ارزش از سطح قيمت که بوسيله مشتريان به يک شکل متبوع بايد نگريسته شود . بهترين جايگاه براي يک تور گردان بدست آوري بازار (بازارهاي) هدف است.

8 ـ برنامه ريزي (Programming):  برنامه ريزي به طور مفهومي شبيه بسته بندي است. در برنامه ريزي، بازارياب تلاش مي کند که نمايش (حد محصولش را به عنوان جزء سازده ولازم در هر نمايش منظم از فعاليت ها يا تنوع خدمات که در يک مقصد پيشنهاد شده است بازارياب بسته بندي نمي کند رده يا بيشتر از محصول را سفر را تحت يک قيمت مي فروشد) . اما نمايش دادن يک محصول خدمات در يک روشنايي متبوع جزئي از نمايش منظم خدمات است . مثال واضح در مورد بروشورهاي هتل است که نشان مي دهد در نزديکي آن يک زمين گلف وجود دارد اما مالک آن نيست.

9 ـ مردم (People): مردم براي هر خدمتي مکانيسم محموله هستند . بدون مردم خوب، خدمات، پست و نامرغوب خواهد بود .بدون مردم، خدمت هم نمي تواند ارائه شود . بنابراين ، کارفرمايان در صنعت خدمات مهمترين امتياز را دارند.

تهیه و تنظیم: مونا چالی