شما اینجا هستید: صفحه اصلی برنامه بازاریابیچگونه برنامه کاری خود را بنویسم؟

چگونه برنامه کاری خود را بنویسم؟

چگونه برنامه کاری بنویسم؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 مترجم: زهرا آزموده

 منبع:  sab

 نوشتن چکیده برنامه کاری از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی در کار است. این بخش به طور خلاصه مواردی را مطرح می‌کند که از آن جمله می‌توان به وضعیت فعلی شرکت، برنامه کاری آینده، اینکه شرکت به کدام سمت در آینده پیش خواهد رفت و چرا روند فعلی شرکت منجر به موفقیت خواهد شد؛ اشاره کرد. همچنین اگر به دنبال جذب منابع مالی هستید، تهیه یک برنامه کاری مختصر شانس شما را در جذب افراد سرمایه‌گذار بیشتر خواهد کرد.

دقت داشته باشید در تهیه خلاصه باید تمام نقاط قوت برنامه مفصل کاری‌ خود را به خوبی نشان دهید، بنابراین بهتر است چکیده پس از تدوین برنامه جامع کاری تهیه شود. معمولا این برنامه پیش از برنامه جامع ارائه می‌شود.

اما برنامه کاری مختصر شامل چه مواردی است؟

در اینجا برخی از نکات کلیدی را که برای تدوین چکیده برنامه کاری به آنها نیاز دارید برایتان می‌آوریم:

اگر کارتان را شروع کرده‌اید در نوشتن چکیده برنامه این نکات را رعایت کنید:

• شرح دقیق ماموریت: شما در این بخش باید شرح کلی از کاری را که می‌خواهید انجام دهید بیان کنید. این بخش شامل چند جمله است که در یک پاراگراف گنجانده

می‌شود.

• اطلاعات کاری: این بخش شامل اطلاعاتی کلی است که معمولا موارد زیر را دربرمی‌گیرد: زمان تاسیس کار، مشخصات موسس و کاری که انجام می‌شود، تعداد کارمندان و محلی که شرکت در آن واقع است.

• رشد کاری: در این بخش می‌توانید مثال‌هایی از رشد مالی یا روند توسعه بازار کارتان داشته باشید. ارائه جداول و نمودار در این بخش می‌تواند مفید واقع شود.

• معرفی محصولات یا خدمات: به‌طور خلاصه کالا یا خدماتی را که ارائه می‌دهید در این بخش معرفی

 کنید.

• برنامه کاری آینده: به‌طور خلاصه شرح دهید که آینده کاری خود را کجا می‌بینید.

در تهیه چکیده برنامه دقت کنید به‌جز قسمت اول برنامه سایر بخش‌ها باید به‌صورت خلاصه بیان شوند، به‌طوری که در یک صفحه بتوان تمام بخش‌ها را بیان کرد. دقت داشته باشید که چکیده برنامه اولین بخشی است که افراد از کار شما می‌بینند، به همین دلیل دارای اهمیت زیادی است.

اگر می‌خواهید به تازگی کارتان را آغاز کنید، ممکن است تمام اطلاعات فوق را نداشته باشید. در این صورت بیشتر روی تجربه کاری‌تان و دلایلی که تصمیم گرفتید این کار را آغاز کنید اشاره کنید. با اشاره به اطلاعاتی که راجع به بازار کارتان کسب کرده‌اید سعی کنید مشتریان خود را قانع کنید که در کارتان موفق خواهید شد.

به یاد داشته باشید چکیده برنامه آخرین چیزی است که شما می‌نویسید، لذا اولین کاری که باید انجام دهید تهیه شرح دقیقی از تمام فعالیت‌های شرکت است که به‌وسیله آن بتوانید چکیده‌ای کامل تهیه کنید.