شما اینجا هستید: صفحه اصلی بازاریابی اینترنتیتعیین استراتژی در وبلاگ نویسی

تعیین استراتژی در وبلاگ نویسی

تعیین استراتژی در وبلاگ نویسی

امروزه ایجاد وب سایت به تنهایی جوابگوی نیازهای کاربران اینترنتی نمی باشد. وبلاگ ها به علت به روز رسانی مستمر و امکان ایجاد مطالب متنوع مربوط به کسب وکار ، امکان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و یافته شدن در نتایج موتورهای جستجو از اهمیت زیادی برخوردارند. اما پیش از ایجاد یک وبلاگ باید استراتژی تدوین نمود تا کارایی وبلاگ به بالاترین حد ممکن برسد. در این مطلب به بررسی عوامل اساسی و مهم در تدوین استراتژی ایجاد یک وبلاگ مربوط به کسب و کار پرداخته می شود.

۱۲ سوالی که پیش از ایجاد وبلاگ باید پاسخ داده شوند

۱) راجع به چه چیزی می خواهید مطلب بنویسید؟

باید قبل از ایجاد وبلاگ از خود بپرسید که پس از ایجاد وبلاگ چه مطالبی در آن قرار خواهند گرفت. با دانستن این موضوع بسیاری از موارد مشخص می شود. به عنوان مثال نحوه طراحی و قالب وبلاگ در یک وبلاگ مربوط به آشپزی با وبلاگ صنعتی متفاوت است.

۲) چه چیزی می خواهید از ایجاد وبلاگ به دست آورید؟

 

اهداف اصلی از ایجاد وبلاگ چیست؟ به عنوان مثال می توان به مواردی همچون افزایش حضور در شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاری مطالب وبلاگ ، افزایش تعداد مشترکین خبرنامه و انجام بازایابی ایمیلی و غیره نام برد.

۳) مخاطبین وبلاگ چه کسانی هستند؟

باید مخاطبین وبلاگ خود را نیز تعیین نمایید. با تعیین اینکه چه کسانی این مطالب را خواهند خواند می توان طراحی وبلاگ و نحوه نگارش مطالب را تعیین نمود به عنوان مثال نحوه نگارش مطالب وبلاگ برای مخاطبان کودک با مدیران صنعتی متفاوت است.

۴) مخاطبین چه چیزی از مطالب وبلاگ می خواهند و به چه چیزی نیاز دارند؟

باید نیازها و خواسته های مخاطبین وبلاگ تعیین گردد. به عنوان مثال در صورتی که وبلاگ مضمون تفریحی دارد می توان لینک دانلود فایل های موسیقی در آن قرار گیرد و در صورتی که مضمون آموزش و یادگیری دارد می توان از کتاب ها یا ویدئوهای آموزشی در مطالب وبلاگ استفاده نمود.

۵) نحوه نگارش مطالب وبلاگ چگونه باشد؟

 

نحوه نگارش مطالب وبلاگ وابسته به مخاطبین وبلاگ می باشد. نگارش طنز آمیز یا جدی ، رسمی یا غیر رسمی باید تعیین گردد.

۶) برنامه زمان بندی نگارش مطالب چگونه است؟

منظور از برنامه زمان بندی ، تعداد دفعات نگارش مطالب در وبلاگ است به عنوان مثال به صورت روزانه ، هفتگی یا ماهیانه باید تعداد ارسال ها مشخص گردد. استمرار در نگارش مطالب وبلاگ بسیار مهم است و باید این مورد را در وبلاگ نویسی رعایت نمود.

۷) فرضیات وبلاگ خود را تعیین نموده اید؟

در ایجاد وبلاگ فرضیاتی باید وجود داشته باشد و سعی نمود این فرضیات به واقعیت نزدیک گردد به عنوان مثال تعداد ارجاعات از موتورهای جستجو به وبلاگ ۴۰ درصد کل بازدیدهای وبلاگ در یک بازه زمانی تعیین می گردد. از تعیین فرضیات و اهداف غیر واقعی باید اجتناب نمود و سعی شود که فرضیات واقعی تعیین شده به واقیت تبدیل گردد.

۸) آیا اهداف تجاری وبلاگ خود را تعیین کرده اید؟

اهداف تجاری از ایجاد وبلاگ باید تعیین گردد . به عنوان مثال درآمد حاصل از نمایش تبلیغات در وبلاگ در بازه زمانی شش ماهه باید یک مقدار مشخص باشد. باید تعیین نمود وبلاگ چگونه به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای شرکت درآمد زایی می کند.

۹) چگونه می توان موفقیت در وبلاگ نویسی را اندازه گیری نمود؟

همانطور که در مورد ۷ ذکر شد باید فرضیاتی در ایجاد وبلاگ وجود داشته باشد و باید بتوان این فرضیات را اندازه گیری نمود. به عنوان نمونه می توان مثالی که در مورد ۷ ذکر شد که ۴۰ درصد کل بازدیدها از وبلاگ توسط موتورهای جستجو صورت گیرد را با سیستم ردیابی و آمار بازدید کنندگان وب سایت گوگل به نام گوگل انلیتیکس اندازه گیری نمود.

۱۰) بودجه شما در ایجاد و اداره وبلاگ چقدر است؟

باید بودجه مربوط به راه اندازی و اداره وبلاگ تعیین گردد. علاوه بر هزینه راه اندازی وبلاگ باید مواردی همچون هزینه ایجاد محتوا برای وبلاگ نیز تخمین زده شود. این محتوا می تواند متن ، اینفوگرافیک ، تصویر و ویدئو باشد. هزینه های مربوط به تبلیغات وبلاگ در وب سایت های دیگر مانند موتورهای جستجو نیز جزو هزینه های اداره وبلاگ محسوب می شوند.

۱۱) رقبا چه کسانی هستند؟

باید رقبایی که به ایجاد وبلاگ نویسی می پردازند مشخص شوند. باید تعیین گردد که چه خدماتی به مخاطبین خود ارائه می دهند و میزان موفقیت آن ها در این کار تخمین زده شود.

۱۲) در وبلاگ نویسی با چه ریسک هایی مواجه هستید؟

باید ریسک های پیش رو در وبلاگ نویسی نیز تعیین گردند. از جمله این موارد می توان به میزان صرف زمان و هزینه اشاره کرد.

منبع : وبلاگ تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ۷۰۱۰

برگرفته از : www.practicalseo.org