اصول ، قواعد ، مقررات و شيوه حضور در نمايشگاههاي بين المللي ، ملي ، منطقه اي ، بومي
نویسنده : دکتر عباسی
كارهاي مقدماتي :
تعيين هدفها ، نيازها ، اولويت بندي هدفهاي حضوردر نمايشگاه .
مهمترين اهداف مي توانند :
- شناسائي و جذب مشتري جديد ( پرهزينه تر از نگهداري مشتري وفادار است )
- ارائه خدمات به مشتري فعلي
- توسعه كسب و كار و دريافت سفارشات احتمالي
- ارائه تصويري مناسب از شركت و محصولات آن
- بررسي وضعيت عكس العمل بازار نسبت به محصولات جديد
- گردآوري اطلاعات با ديگران
- برقراري ارتباط با مشتريان بالقوه
- معرفي كالاهاي جديد
- ايجاد فرصت براي مشتريان جهت ارائه مسائل خود
- پذيرش نمايندگان جديد
اين اهداف داراي اولويت هاي متفاوت براي شركت هاي گوناگون مي باشد كه بايستي با بررسي وضعيت شركت ، نقاط قوت و ضعف و ديگر عوامل اين اولويت ها مشخص شود .
اصول مهمي كه بايستي هنگام شركت در نمايشگاه ها ( بخصوص بين المللي ) رعايت گردد :
● رعايت دقيق مقررات و قوانين نمايشگاهها الزامي است . رعايت اين مقررات علاوه بر تسريع در امور باعث مي شود كه از وقت و انرژي استفاده بهينه شود .
● از هرگونه ازدحام بهر طريق ممكن جلوگيري شود .
● كاركنان را مناسب با دانش مرتبط و تجربه كافي براي حضور در نمايشگاه انتخاب كنيد .
● اقلام ، ابزار و وسايل مناسب تبليغي ، ترفيعي و تشويقي مناسب از نظر كيفي و كمي همراه داشته باشيد .
● قيمت ها قابل انعطاف و در صورت امكان براي خريدهاي ويژه قيمت ويژه ارائه دهيد .
● از پيشنهادات استقبال و دفتري بهمين منظور در غرفه داشته باشيد .
● تميزي ، نظافت ، شيكي غرفه و افراد از نكات بسيار مهم است .
● براي اقلام پيشنهادي �كاتالوگ ، بروشور به اندازه كافي وجود داشته باشد .
● كارت ويزيت فراموش نشود .
● در محل غرفه جاي مناسب براي مذاكرات احتمالي با خريداران و ديگر افراد تعيين شود .
● بازخورهاي شركت در هر نمايشگاه و اثرات آن را پس از اتمام هر نمايشگاه بدقت تجزيه و تحليل كنيد .
● كالاهاي خود را به نحو شايسته اي به معرض نمايش بگذاريد ، هر مشتري بالقوه مي تواند بالفعل باشد .
● كالا ، كالاست . كاتالوگ و بروشور را جايگزين آن نكنيد . مشتريان در جستجوي كالا هستند نه كاتالوگ .
● غرفه بايستي جذاب و گيرا باشد . به نوعي آراسته گردد كه موجب جذب و جلب افراد گردد .
●كاربرد ، ويژگي ها و مزيت هاي كالاي خود را به دقت تشريح و به بازديد كننده گوشزد كنيد .
● صبر و شكيبائي عامل موفقيت در اداره غرفه است . آن را فراموش نكنيد .
● از نمايشگاه تنها بعنوان محلي براي عرضه كالا استفاده نكنيد . بايستي خود و سازمانتان را نيز معرفي كنيد .
● ذهنيت مراجعه كنندگان به غرفه شما مي تواند خيلي مثبت و يا خيلي منفي باشد و سعي كنيم تجسم آنها از ما و شركت ما تجسمي مثبت و مشتري مدار باشد .
● خوش برخورد و پركار باشيد .
● براي ملاقات روزانه برنامه ريزي قبلي داشته باشيد .
● غرفه را تبديل به پاتوق دوستان نكنيد .
● سوالات را بي جواب نگذاريد .
● در داخل غرفه خسته و نيازمند به استراحت نباشيد .
● غرفه را محيط خصوصي خود ندانيد .
● اطلاعات ناصحيح و غلط ارائه ندهيد .
● سيگار نكشيد .
● از ملاقات ها و مذاكرات طولاني پرهيز كنيد .
● بد نپوشيد و تند گودئي نكنيد .
● بي احترامي نكنيد .
● افراد بدون صلاحيت را به جاي خود در غرفه نگماريد .
● خود را با آرامش و دقت معرفي كنيد .
● مشخصات بازديد كننده را به دقت يادداشت و به خاطر بسپاريد .
● آموزش و توجيه روزانه خود و همكاران را يك الزام بدانيد .
● نتيجه فعاليت ها را در پايان هر روز نمايشگاه مرور كرده و كمبود ها را برطرف كنيد