شما اینجا هستید: صفحه اصلی طبقه بندی نشدهکارآفرینی در عصر فناوری اطلاعات

کارآفرینی در عصر فناوری اطلاعات

 

کارآفرینی در عصر فناوری اطلاعات

نویسنده :علی اخوان بهبهانی

منبع:روزنامه جام جم

نسبت قابل توجهی از نیروهای جوان و حتی تحصیل کرده کشور از شغل مناسب محرومند و بسیاری از شرکت ها به علت بهره وری اندک، فقدان تقاضا و... در آستانه تعطیلی قرار گرفته یا تعطیل شده اند. در حقیقت موقعیت رقابتی کشور در بازارهای جهانی بسیار ضعیف است، در چنین شرایطی رویکرد توسعه کارآفرینی امری ضروری به نظر می آید، اما این توسعه ابزارهایی می خواهد که یکی از آنها فناوری اطلاعات است.

اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی هستند. کارآفرینی در تخیل و بدون دسترسی به اطلاعات و آمار بازار امکان پذیر نیست. همه معتقدند کارآفرینی با درک یک نیاز شروع می شود. در شناسایی این نیاز هر فرد کارآفرین باید نسبت به محیط دانش و آگاهی داشته باشد تا بداند چه نیازهایی وجود دارد و چه راه حل هایی برای رفع آن نیاز می توان ابداع کرد، حتی بداند در نقاط دیگر چه راهکارهایی برای حل آن ارائه شده است.

● روزگار فناوری اطلاعات

 

عصر امروز، عصر فناوری اطلاعات نامیده شده است. امروزه اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم هستند که اقتصاد جهان بر آنها تکیه دارند. این دو هم خود ارزش دارند و هم ارزش به وجود می آورند. فردی که از بازارهای مختلف و قیمت اجناس در آن یا از گذشته و آینده بازار باخبر باشد، تصمیمات بهتری را برای رسیدن به سود بیشتر می تواند بگیرد. اطلاعات علاوه بر ارزش ذاتی، جنبه دیگری دارد که به دانش منتهی می شود و در تصمیم گیری و انجام بهتر آن اثر می گذارد. ارتباطات نیز مانند اطلاعات ارزشمند بوده و ارزش افزوده ای متناسب با اندازه و نوع ارتباطات نصیب افراد می کند.

 

تقریبا ۲ دهه است که اصطلاح فناوری اطلاعات به واژه اصلی در اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است.

 

در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که فناوری اطلاعات جایگزین اصطلاحات پردازش داده ها و سیستم های اطلاعات مدیریت شد که در سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بسیار رایج بودند.

 

امروزه معنای اصطلاح «فناوری اطلاعات» بسیار وسیع شده است و بسیاری از جنبه های محاسباتی و فناوری را دربر می گیرد و نسبت به قبل شناخت این اصطلاح آسان تر شده است. چتر فناوری اطلاعات تقریبا بزرگ است و بسیاری از زمینه ها را پوشش می دهد. متخصصان فناوری اطلاعات وظایف متنوعی دارند، از نصب برنامه های کاربردی تا طراحی شبکه های پیچیده رایانه ای و پایگاه داده های اطلاعاتی.

 

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از فناوری های نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییرات ژرفی شده، بلکه به سرعت در حال تاثیر گذاری بر الگوی زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، تجارت، حمل و نقل، مقوله های ایمنی و امنیتی و دیگر زمینه های زندگی انسانی است.

● کارآفرینی در خدمت فناوری

 

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده ۴۲ درصد از جمعیت ایران خواهان شغل های ثابت اداری یا در چارچوب شغل های وظیفه گرایی هستند. این در حالی است که سال۲۰۰۰ بیش از۶۲ درصد از جمعیت دنیا اظهار داشتند که می خواهند دارای شغل مستقل (فعالیت خوداشتغالی) باشند، ۳۴ درصد از کل این جمعیت آماده پذیرش ریسک به منظور دستیابی به رضایت شغلی متکی بر فعالیت های فردی تاکید داشتند.

 

فرصت های شغلی متنوع و جدید، نتیجه توسعه فناوری است. با توسعه صنعت در اثر توسعه فناوری، بسیاری مشاغل جدید مرتبط با آن صنعت به وجود می آید. فناوری، صنعت اطلاعات و صنعت فناوری اطلاعات از گروه مشاغلی هستند که توسط تکنولوژی اطلاعات ایجاد می شوند. در صنعت اطلاعات، فناوری اطلاعات به کار می رود و در مشاغل مختلف به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. شاغلان صنعت فناوری اطلاعات مسوولیت توسعه تکنولوژی اطلاعات را بر عهده دارند.

 

از سوی دیگر کارآفرینان از طریق ایجاد فناوری و ارائه محصولات و خدمات جدید، قدرت انتخاب مصرف کنندگان را افزایش داده و با افزایش بهره وری، سرگرمی های نو، بهبود بهداشت و سلامتی، تسهیل ارتباطات و... موجب افزایش کیفیت زندگی می شوند. در واقع بخش اعظم صنایع جدیدی را که در نسل قبل صنعت موجود نبود، کارآفرینان ایجاد کرده اند که می توان از کامپیوترهای شخصی، تلفن های همراه، خرید از طریق اینترنت و سرگرمی های دیجیتال به عنوان نمونه هایی از آن ذکر کرد. بیش از ۶۷ درصد از نوآوری های فناورانه و حدود ۹۵ درصد از نوآوری های منجر به تحولات بنیادی را کسب و کارهای کارآفرینانه پدید آورده اند.

● فناوری اطلاعات لازمه کارآفرینی

 

اطلاعات و دانش مانند ارتباطات از ملزومات هر فعالیت کارآفرینی است. فناوری اطلاعات و در راس آن اینترنت شرایط تازه ای را پدید آورده است که در آن تولیدکنندگان، تامین کنندگان، فروشندگان و مشتریان و تقریبا همه عوامل دست اندرکار یک چرخه اقتصادی قادرند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند.

 

ورود رایانه و فناوری های مرتبط با آن به بازار کار و تجارت و کاربرد روزافزون تعاملات اینترنتی سبب شده است که بازاری دائمی برای متخصصان فناوری اطلاعات به وجود آید. بنابراین فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده به نوبه خود سبب کارآفرینی در حوزه های مختلف شده است.

 

● اینترنت و کارآفرینی

 

کاربردهای گوناگون اینترنت طی دهه اخیر سبب شده است تا این امکان ارتباطی فرضیه ای را که در گذشته با شک و تردید تحت عنوان دهکده جهانی مطرح می شد، امروز برای ساکنان زمین به واقعیتی ملموس تبدیل شود. امکانات منحصر به فرد اینترنت سبب پیدایش شکل جدیدی از تجارت شد که امروزه به نام تجارت الکترونیک شناخته شده است. انجام تعاملات تجاری به صورت پیوسته (online) و سهولت در پرداخت و دریافت وجوه سبب ایجاد تحولی شگرف در شکل و ماهیت تجارت گردیده است.

 

همه این امکانات و توانمندی ها به دست کسانی به وجود آمده اند که فکری خلاق و ذهنی با استعداد داشته اند. اینان کارآفرینان عصر جدید هستند؛ چرا که نه تنها سبب خوداشتغالی و اشتغال زایی برای مجموعه های انسانی وابسته به خودشان شده اند، بلکه میلیون ها فرصت شغلی را نیز تنها با اتصال به اینترنت برای میلیون ها نفر از ساکنان این کره خاکی فراهم ساخته اند. بنا بر این از یک سو با فناوری اطلاعات به عنوان بستر اشتغالزای جهانی روبه رو هستیم و از سوی دیگر با کارآفرینانی مواجه می شویم که هر روز فرصت های جدیدی را برای جویندگان شغل و کار در فضای مجازی ایجاد می نمایند. این کارآفرینان طیف وسیعی را از ارائه کنندگان خدمات و محصولات در اینترنت تا برنامه نویسان و متخصصان فناوری اطلاعات دربرمی گیرند.

 

اینترنت شبکه ای مجازی است که تا حد زیادی مستقل از محل می باشد. این شبکه بازاری بدون مرز است که می توان به راحتی در آن تجارت نمود. برای این منظور می باید افراد کارآفرین با ایده هایی نو، شرکت هایی اینترنتی را تاسیس کنند و پس از مدتی که ارزش فوق العاده ای یافتند آنها را بفروشند. شرکت هایی مانند آمازون، یاهو، گوگل و... در مدت کوتاهی توانسته اند ارزش بسیاری را کسب نمایند.

 

آمارها نشان می دهد که طی ۵ سال آخر قرن گذشته ارزش برخی از این شرکت ها بیش از ۲۰۰ برابر شده است در حالی که میزان رشد سودآوری آنها کمتر از ۱۰ برابر بوده است. گسترش روزافزون اینترنت در عرصه های گوناگون خدمات که بر مبنای پیدایش نیازهای جدید صورت می گیرد، سبب شده تا هر روز افراد بیشتری جذب این بازار کار مجازی شوند و شانس خود را در یافتن مشاغل مناسب امتحان کنند. موسسات، سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی در همه کشورها بر آن شده اند تا معرفی محصولات و خدمات خود را در بستر اینترنت انجام دهند، از این رو اولین نیازی که فراروی آنها قرار می گیرد؛ مراجعه به افرادی است که از دانش و مهارت کافی برای انجام چنین فعالیت هایی برخوردار باشند. طبیعی است که امروز نمی توان موسسه ای را عاری از متخصصان فناوری اطلاعات یافت.

 

کارآفرینی در شیوه های جذب مشتریان اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، همکاری ها و شبکه های مجازی، واقعیت مجازی، آموزش و کار از راه دور و... همه و همه گستردگی کارآفرینی در عصر اطلاعات را نشان می دهند.

 

 

 

● هزینه پایین

 

کارآفرینی در حوزه اطلاعات بسیار راحت تر و عملی تر از کارآفرینی در سایر حوزه هاست. یکی از محاسن کارآفرینی در صنعت فناوری اطلاعات هزینه های پایین آن است. به عنوان مثال در حوزه داروسازی به دلیل کاربرد محدود، ایده های کمتری وجود دارد و به علاوه سرمایه گذاری فوق العاده زیاد و درصد امکان پذیری کم، مانع هر فعالیت کارآفرینانه است و در حالی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در همه جا گسترده شده است، ایده های بسیاری خلق می شود و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز که ایده ها را به نتیجه برسانند چندان زیاد نیستند. بنابراین کارآفرینی اطلاعات به راحتی انجام می شود و این خود دلیلی بر سرعت نمایی رشد فناوری اطلاعات است.

 

● شرکت از نوع مجازی

 

شاید برای شما پیش آمده باشد که در اینترنت به شرکت های بسیاری برخورد کرده باشید که تنها یک ایمیل دارند؛ شرکت هایی که از طریق واگذاری فعالیت ها به سازمان های دیگر و تامین خدمات و کالا با همکاری واحدهای برونی و برون سپاری و اتحاد و تعامل با آنها بوجود آمده اند. مشخصه بارز این شرکت ها استفاده گسترده از فناوری اطلاعاتی، نظیر اینترنت، سایت سیستم هوشمند پست الکترونیکی و همچنین استفاده فراگیر و مطلوب از رایانه و شبکه های رایانه ای است.

 

شرکت های مجازی با دارا بودن ساختار مجازی تلاش می کنند از طریق نظام اطلاعاتی شبکه عظیمی از ماموریت های بزرگ را انجام دهند. این گونه سازمان ها اثر بخشی خود را در ارتباط با سازمان های دیگر به دست می آورند. راهکار اصلی در این گونه سازمان ها فناوری و فناوری اطلاعات است و بهره مندی از این نوع سیستم ها آنها را موثر، اثربخش، کارآمد و کارآفرین کرده است.