شما اینجا هستید: صفحه اصلی مبانی راه اندازیآشنایی با کارآفرینی دیجیتالی

آشنایی با کارآفرینی دیجیتالی

آشنایی با کارآفرینی دیجیتالی

 

گوگل از آغاز فعالیت تاکنون، در قالب دکترینی که در چشم انداز دراز مدت خود تدوین کرده، حرکت کرده است.         

● گام اول : تعریف واحد چشم انداز سازمانی

 

گوگل از آغاز فعالیت تاکنون، در قالب دکترینی که در چشم انداز دراز مدت خود تدوین کرده، حرکت کرده است. در متن اصلی چشم انداز بر سازمان دهی اطلاعات و فراهم کردن یک بستر جهانی و مفید برای دستیابی سریع و گسترده به حجم اطلاعات تولیدی در اینترنت تاکید شده است.

 

اهتمام و تعهد گوگل برای نیل به این چشم انداز، اکنون مورد توجه و ستایش محققان صنعت آی تی شده است و بسیارند کسانی که معتقد هستند، اکنون گوگل با ایندکس ۱۰ میلیارد صفحه وب و ارائه فناوری پیچیده در جست و جوی مطالب در وب و عرضه متنوع آن ها به کاربران، به این هدف والای خود دست یافته است.

 

اما دست اندرکاران گوگل، بارها در مصاحبه های خود، این تصور را که آنان به نهایت چشم انداز خود رسیده اند، رد کرده اند. شاید افزایش سرمایه غول دنیای اینترنت در سال های اخیر، از این رویکرد تلاش گر نشات گرفته باشد بنابراین، سرلوحه قراردادن کامل چشم انداز تعریف شده برای ارتقای کسب و کار و اهداف در یک سازمان دیجیتال و استفاده از ابزارهای لازم برای دستیابی به آن، مهم ترین مسئله برای گوگل است.

 

بالطبع، هر سازمانی که بخواهد در کشور ما نیز از تجارب گوگل برای ایجاد یک سازمان دیجیتالی موفق استفاده کند، باید چشم انداز مشخص و معینی را برای نیل به اهداف خود تدوین و تبیین کند. حتی در بین شرکت های موفق ایرانی در عرصه فناوری اطلاعات که یک دهه بیشتر از تولد آن ها نمی گذرد، چشم اندازی تدوین نشده است .یک کارمند، هنگام ورود به یک سازمان باید بداند تعهد و اهتمام او به کار و فرآیندهای کاری، برای نیل به چه اهداف کلان و خرد سازمان است، دکترین آمادگی رزم در فرآیندهای دیجیتالی امری است که تدوین آن مهم ترین وظایف پژوهشگران سازمان های دیجیتالی جوان ایرانی است.

 

 

 

● گام دوم : تعیین ماموریت های غیر متمرکز

 

چشم انداز واقعیت نگری که برای سازمان در نظر گرفته می شود، باید با تدوین ساختار سازمانی مدیران و فرآیندهای کاری و در حقیقت، تبیین ماموریت واحدها برای نیل به اهداف سازمانی، مسیر را روشن کند.

 

البته برخی از زیر ساخت های کاری، هنگام فرآیند تدوین و ارائه می شود. مثل سیستم های فروش و تبلیغات در کشوری خاص. تجارب گوگل، این برداشت را برای ما ایجاد کرده است که همواره ماموریت های غیرمتمرکزی که در سازمان های دیجیتالی تعریف و تبیین می شود، از هماهنگی، سازماندهی و ضریب موفقیت بیشتری نسبت به ماموریت های متمرکز ارجاعی به واحدی خاص، برخوردار می شود.

 

زیرا ارجاع تک بعدی حجم انتظارات سازمان بر یک واحد، فشار کاری زیاد و کاهش سطح تعهد به چشم انداز در سازمان را از سوی کارکنان به دنبال خواهد داشت .

 

 

 

● گام سوم: استفاده از ظرفیت و زمینه های دیجیتالی کشور

 

امکان استفاده از ظرفیت ها و زمینه های دیجیتالی موجود در کشور برای گسترش کسب و کار در صنعت دیجیتال باید از همه لحاظ فراهم شود.در کشوری که ضعف های زیر حاکم باشد، هیچ گاه سازمان های دیجیتالی به موفقیت دست نمی یابند:

 

▪ نبود چشم انداز جامع ملی در گسترش صنعت دیجیتال و زیر ساخت های فناوری اطلاعات

 

▪ نبود یک دولت الکترونیک قدرتمند و فراگیر در عرصه های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی جامعه

 

▪ ضعف در امور بانکداری الکترونیکی و نهادهای مبتنی بر ظرفیت سازی در گسترش زیرساخت های مربوط به آن

 

▪ نبود کارت های اعتباری و الکترونیکی ملی

 

▪ نبود زیر ساخت های جامع و هوشمند برای اتصال به شبکه های اعتباری جهانی مثل Master Card

 

▪ نبود قوانین در گسترش آی تی در جامعه و محدودیت در اجرای قوانین مربوط به حوزه آی تی

 

▪ نبود رفتار سازمانی مشخص در گسترش مبانی تجارت الکترونیک در جامعه

 

▪ ضعف سازمان های آموزشی و تربیت نخبگان در عرصه فعالیت سازمان های دیجیتالی

 

▪ نبود برنامه کلان برای حمایت مادی از طرح ها و ایده های کسب و کار بخش خصوصی

 

▪ نبود ظرفیت های حقوقی، قضایی و فنی برای تعامل سازمان های دیجیتالی داخلی با نمونه های جهانی

 

با ایجاد بندهای ۱۰ گانه مذکور، ظرفیت سازی برای گسترش کسب و کار دیجیتالی فراهم و مقدمه ای برای موفقیت در این راه قلمداد می شود. برای ایجاد سازمان های دیجیتالی موفق مثل گوگل، دولت ایران باید زیر ساخت های قانونی، فنی و اجرایی لازم را فراهم کند.در کشوری که هنوز ۸ میلیون نفر بی سوادند، زیر ۱۰ میلیون نفر کاربر اینترنت دارد و با گرانی اینترنت برای بیشتر خانوارهای کشور و هم چنین سرعت پایین دسترسی روبه رو هستیم، انتظارات باید مبتنی بر توانمندی های اجرایی و قانونی در کشور باشد .

 

به این مسائل باید قانون مداری را نیز اضافه کرد. متاسفانه در کشور ما کپی رایت به معنای واقعی رعایت نمی شود. ما در حالی قصد گسترش مبانی آی تی درکشور و توسعه صادرات در صنف آی تی را داریم که دنیای دیجیتال، به دلیل رعایت نکردن کپی رایت نرم افزارها و سیستم های دیجیتالی در کشور، ایران را تهدیدی بزرگ برای گسترش صنعت دیجیتال در جهان می داند. با وجود آن که از میلیون ها نسخه از سیستم عامل ویندوز و یونیکس و لینوکس در کشور ما استفاده می شود، اما زیر یک هزار درصد آن ها قانونی است و با پرداخت ارزش حقیقی ، نصب و استفاده می شود. بسیاری از برنامه های صنعتی و گرافیکی دیگر در کشور نیز چنین حکمی دارد.در نتیجه، استقرار سازمانی مانند گوگل در ایران، اهتمام جامع مدیران ارشد آی تی را می طلبد تا خرده سیستم های مورد نیاز حیات سازمان های دیجیتالی که حکم اکسیژن را دارد، فراهم شود و در دسترس قرار گیرد.

 

 

 

● گام چهارم: استخدام و به کارگیری منابع انسانی خلاق و نوآور

 

به کاری گیری منابع انسانی خلاق و آگاه به فرآیندهای شغلی در قالب فرصت های شغلی تعریف شده در سازمان، از دیگر ابزارهای ارزنده برای توسعه کسب و کار در کشور است.شیوه های نوینی که در فرآیند به کارگیری افراد در سازمان های دیجیتالی طی می شود، تجربه های زیادی را به دنبال دارد. برای ایجاد یک سازمان دیجیتالی باید با ابزارهای آی تی مدار به انتخاب، استخدام و جذب افراد اقدام کرد.شرکت های مایکروسافت، گوگل و بسیاری از سازمان های دیجیتالی دیگر، فقط فروشنده دانش و اطلاعات هستند. علت موفقیت برخی از سازمان های دیجیتالی، در شیوه ها و هنرهای به کارگیری نهاده های تولید در عرصه آی تی است.

 

سازمان های دیجیتالی ایران برای نیل به تجارب گوگل، باید توانایی مدیریت منابع و هنر توسعه فرآیندهای کسب و کار در عرصه دیجیتال را داشته باشند. باید از ابزارهای این عرصه اطلاع داشت، دوره های آموزشی مختلفی را طی کرد، بر اصول مدیریت در سازمان های سنتی آگاهی کامل داشت و در نهایت توانایی را برای بازاریابی کسب کرد. هم چنین اصول روان شناسی و نحوه ارتباط با کارکنان را دانست و در راستای اهداف سازمانی، توانایی استخدام افراد زبده را دراختیار داشت.به علاوه مدیریت منابع انسانی HRMرا باید تا حدی درک کرد و از تیم های مشاوره و کارشناسان با تجربه استفاده کرد. در هر سازمان باید جایگاه هر فرد مشخص باشد.

 

کارآفرینی دیجیتالی Digital Entrepreneurshipاز مهم ترین زیر ساخت های اشتغال مولد در هزاره سوم است و کشورهای صنعتی جهان موسوم به کشورهای گروه ۸، در این زمینه اقدام های ارزنده ای کرده اند. کارآفرینی دیجیتالی فرصتی برای استفاده از نیروهای خلاق با کمترین هزینه و حداکثر اثربخشی در کسب و کار است.

 

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در این باره همیشه شرکت هایی مثل، یاهو و مایکروسافت را به عنوان شرکت های کارآفرین دیجیتال می شناسند که امروزه در جهان آی تی عینیت یافته است.شرکت های بسیاری این روش را به کار گرفتند و افرادی چون گیتس جوان و همکارش با اتخاذ این روش طی ۲ دهه به ثروتمندترین انسان های روی کره زمین تبدیل شدند.

 

شرکت گوگل نیز که یکی از موفقان این عرصه است، با ۲هزار کارمند و گردش مالی چند میلیارد دلاری، تنها از طریق یک سایت به نام http://www.google.comبیش از ۵۰۰ میلیون مخاطب در ماه دارد.

 

کارآفرینی دیجیتالی، اکنون به نوعی در مراکز آموزش عالی کشور در حال بررسی و آموزش اولیه است و امیدواریم زمینه های توسعه آن در کسب و کار ایرانیان، فراهم شود.برای آشنایی با روش کارآفرینی دیجیتال وبلاگ فناوری اطلاعات یزد به طور خلاصه عملکرد و رفتار سازمانی شرکت گوگل را در ۷ مرحله مورد بررسی قرار داده است.

منبع : روزنامه خراسان ( www.khorasannews.com)